Formativ bedömning och provfri undervisning

  •  

https://www.youtube.com/watch?v=jp5mw6Ync4k

Tommy Lucassi är läraren som började fundera på hur han kunde förändra sin undervisning för att få eleverna att lära sig mer. Efter att ha konsulterat forskningsrönen började han arbeta med formativ bedömning.

Det nya arbetssättet ställde nya krav men gav också nya resultat och effekter. Proven fick inte längre lika stor betydelse och efter att ha rättat matteprov i femton år tyckte Tommy också att det var mycket jobb för liten nytta. I dag jobbar Tommy både prov- och läxfritt i sin NO-undervisning.

- Jätteskönt, säger eleverna som också berättar att undervisningsformen gör det lättare för dem att få betyget de vill ha.

Tommy pratar om bedömningens kraft och nyttan av all återkoppling som kommer ut ur arbetssättet.

- Att öppna upp bedömningsprocessen ger så mycket tillbaka. Främst till eleverna men samtidigt också till mig.

I filmen får vi följa med på en av Tommys lektioner i teknik.

Läs också om hans arbete på bloggen: Provfri undervisning - formativ bedömning i praktiken där du också kan kommentera och fråga. Tommys e-postadress hittar du till höger.

Kontakt

Senast uppdaterad 6 juli 2017