Afra utbildar sig till lärare för att göra skillnad

  •  

Afra med elever

Afra Hosseini arbetade som skolbibliotekarie på Oxhagsskolans bibliotek medan hon skrev färdigt sin uppsats för att bli färdig gymnasielärare i religion och historia. ”Jag vill vara med och påverka framtiden” säger hon när hon får frågan varför hon vill bli lärare.

I en dokumentärsfilmsserie om fem filmer får du följa Afra som berättar varför hon vill bli lärare och hur hon arbetar för att inspirera eleverna att läsa.

– För att välja vem man vill vara måste man ha alla alternativ framför sig. Som lärare är man väldigt viktigt i barn och ungas liv, man inspirerar och informerar och är med när unga skapar sin egen identitet. Som lärare är jag med och påverkar framtiden.

https://www.youtube.com/watch?v=5pZzWhPVycg&t=9s

https://www.youtube.com/watch?v=fAMr3oi_hq4&t=1s

https://www.youtube.com/watch?v=FaIxW6QYASs

https://www.youtube.com/watch?v=DE5PUNgY_Lc&t=240s

https://www.youtube.com/watch?v=s9wvHqg5_Bw

Lärare i förorten gör skillnad i barns liv

Afra kommer från Fisksätra, en förort till Stockholm. Hon trivdes och vill i framtiden  arbeta som lärare i en förort.

– Jag identifierar mig mer med de eleverna och jag tänker att kommer man från förorten har man ofta längre väg in i samhället. Det är där jag kan göra mest skillnad.

Det var en gymnasielärare som inspirerade Afra att bli lärare. Han hette Matthias och arbetade på Botkyrka gymnasium och kunde berätta hela världshistorien, från forntid till idag som en lång berättelse.

– Det var samma upplevelse som att kolla på en riktigt bra film!

Utmaningen är att välja rätt bok till rätt person

Som skolbibliotekarie på Oxhagsskolan ansvarade Afra för att köpa in ny litteratur.

– Jag tycker det är viktigt att köpa böcker som eleverna kan identifiera sig med. Att det finns många olika bilder och erfarenheter i böckerna de läser. Det är ingen som säger att man inte får vara killig om man är killig eller tjejig om man är tjej, men de måste veta att det finns alternativ så att de kan välja vem de vill vara.

Afra håller boksamtal där hon går ut i klasser och berättar om och rekommenderar böcker. På boksamtalen bygger hon upp spänningen för att avsluta när det är som mest spännande. Vill eleverna veta vad som händer måste de läsa boken. Efter bokpraten trängs eleverna runt Afra och vill låna böckerna.

– Hon har gjort det så bra varje gång hon är inne hos oss. Våra elever är jätteintresserade efter hennes bokprat, säger läraren Marguerite Enqvist efter att Afra hade pratat om Ison Glasgows självbiografi När jag inte hade nåt med hennes elever i årskurs fem.

Dansare och danslärare

– Att dansa är kryddan i mitt liv. Jag älskar att dansa. Det är min största passion här i livet!

Afra har dansat hela sitt liv. Som barn dansade hon balett och jazzdans, idag är det Streetdance som gäller. Hon är även danslärare på Botkyrka Kulturskola och som danscoach på Megashop på Kulturhuset. I filmerna gläntar vi på dörren till en värld av breaking, locking och popping, grooves, cyphers och battles.

– Genom att dansa connectar jag med andra och uttrycker mina känslor och tankar. Dans behöver inte vara snyggt. Det viktigaste är vilken känsla som uttrycks.

Berättare i filmerna är Björn Fridlund, lärare på Mariehällskolan.

Funderar du på att bli lärare? Läs mer om vilka olika vägar som finns in i läraryrket.

Calle Hedrén 
calle.hedren@stockholm.se 

Pelle Mårtenson
pelle.martenson@stockholm.se 

Senast uppdaterad 19 februari 2018