Afra utbildar sig till lärare för att göra skillnad

  •  

https://www.youtube.com/playlist?list=PLwr5UDiH7_zPAi-h0QFfWJJ2900NTe1wx

Afra Hosseini arbetade som skolbibliotekarie på Oxhagsskolans bibliotek medan hon skrev färdigt sin uppsats för att bli färdig gymnasielärare i religion och historia. ”Jag vill vara med och påverka framtiden” säger hon när hon går frågan varför hon vill bli lärare. Ta del av hennes tankar om läraryrket på Pedagog Stockholms nya dokumentärfilmsserie.

I en serie på fem filmer kommer du under december och januari få följa Afra som berättar varför hon vill bli lärare och hur hon arbetar.

– För att välja vem man vill vara måste man ha alla alternativ framför sig. Som lärare är man väldigt viktigt i barn och ungas liv, man inspirerar, informerar och är med när unga utvecklar sig själva. Och på det sättet tänker jag att jag är med och påverkar framtiden.

Lärare i förorten gör skillnad i barns liv

Afra kommer själv från Fisksätra, en förort till Stockholm och hon vill gärna arbeta i en förort för att inspirera elever som påminner om henne själv.

– Jag vill jobba i förorten för jag identifierar mig mer med de eleverna och jag tänker att kommer man från förorten har man ofta längre väg in i samhället och det är där man kan göra mest skillnad.

Det var en gymnasielärare som inspirerade Afra att bli lärare. Han hette Matthias och arbetade på Botkyrka gymnasium och kunde berätta hela världshistorien, från forntid till idag som en lång berättelse.

– Det var samma upplevelse som att kolla på en riktigt bra film.

Utmaningen är att välja rätt bok till rätt person

Som skolbibliotekarie på Oxhagsskolan ansvarade Afra för att gallra i bokhyllorna och köpa in ny litteratur.

– Jag tycker det är viktigt att köpa böcker som handlar om personer som eleverna kan identifiera sig med. Jag tycker det är viktigt att det finns många olika bilder och erfarenheter i böckerna de läser. Det är ingen som säger att man inte får vara killig om man är killig eller tjejig om man är tjej men de måste veta att det finns alternativ så att de kan välja vem de vill vara.

Afra håller även boksamtal där hon går ut i klasser och pratar om och rekommenderar böcker. Afra anstränger sig för att göra alla historier spännande, hon bygger upp spänningen och avslutar när det är som mest spännande. Vill eleverna veta vad som händer måste de läsa boken. Efter att Afra hållit ett bokprat vill många elever låna just den boken.

– Hon har gjort det så bra varje gång hon är inne hos oss. Våra elever är jätteintresserade. Så himla bra boktips, verkligen! Säger läraren Marguerite Enqvist efter att Afra har hållit ett bokprat i hennes klass.

Dansare och danslärare

– Att dansa är kryddan i mitt liv. Jag älskar att dansa. Det är min största passion här i livet.

Afra har dansat hela sitt liv. Som barn dansade hon balett och jazzdans, idag är det Streetdance som gäller. Hon är även danslärare på Botkyrka Kulturskola och som danscoach på Megashop på Kulturhuset. I filmerna gläntar vi på dörren till en värld av breaking, locking och popping, grooves, cyphers och battles.

– Genom att dansa connectar jag med andra och uttrycker mina känslor och tankar. Dans behöver inte bara snyggt. Det viktigaste är vilken känsla som kommer ut ur dansen.

Se Afra filmerna här på Pedagog Stockholm eller prenumerera på serien Den dansande bibliotekarien via youtube.

Berättare i filmerna är Björn Fridlund, lärare på Mariehällskolan.

Calle Hedrén 
calle.hedren@stockholm.se 

Pelle Mårtenson
pelle.martenson@stockholm.se 

Senast uppdaterad 6 december 2017