”Det är så mycket skratt och kärlek i klassrummet.”

  •  

https://www.youtube.com/watch?v=8QK5h3hlFV0

– Det bästa med att vara lärare är relationen till eleverna. Det är så mycket skratt och kärlek i klassrummet. Om man lyckas skapa den relationen är läraryrket galet bra. Det säger Karan Partovi lärare i matematik/No på Vinsta grundskola.

Han menar att om eleverna tror på dig som lärare och följer med är det helt fantastiskt.

– Det är en god spiral, eleverna vill göra dig glad och gör sig själva en tjänst genom att lära sig så mycket.

Vad gjorde du innan du blev lärare?

– Jag jobbade inom bank och finans på Nordea med aktier och ansvarsfull finansiering. Senast var jag i Köpenhamn där jag utbildade och kommunicerade vårt tänk i möten och debatter. Jag har dubbla examina och är både civilingenjör och civilekonom.

Varför blev du lärare?

– Tankarna på läraryrket har funnits med mig, men som något jag skulle förverkliga senare i livet. Jag hade tidigare lärt ut på förberedande kurser under studietiden och gillat det. När jag jobbade för Nordea i Köpenhamn reflekterade jag över att det är roligt att utbilda andra. Så såg jag informationen från TFS (Teach for Sweden) och tänkte: ”Varför inte?” Det var ett häftigt steg att ta. Från dag ett var jag inne i skolan och tog emot mina elever. Det smartaste jag har gjort.

Vad har du tagit med dig till läraryrket från dina tidigare roller?

  • Att prioritera så att man inte kör in i väggen.
  • Trygghet och pondus.
  • Jag vågar stå på mig och hanterar relationer till kolleger, elever och föräldrar bra.

Skillnaden mellan nu och då?

– Glöden i en elevs ögon, samarbetet i en grupp, någons aha-upplevelse. Det får mig att må bra. Och det är lite skillnad från att sälja Sandvik eller Ericsson-aktier. Jag har en fantastisk relation med mina elever, ägnar dig åt mitt ämne som jag älskar, har en skaplig lön och rätt bra semester.

Monika Sidén
monika.siden@stockholm.se

Senast uppdaterad 12 maj 2017