Från nyanländ till nyanställd

  •  

https://www.youtube.com/watch?v=KM7yrwGRxiM&t=4s

Mehmet Kara, engelskalärare från Turkiet, jobbar nu som lärare på mellanstadiet efter bara drygt ett år i Sverige. Vägen dit har gått genom utbildningsförvaltningens projekt Från nyanländ till nyanställd lärare.

Are you a newly arrived teacher in Sweden? The project From newly arrived teacher to newly employed teacher offers you studies in professional Swedish with regular school visits for teachers. If you have questions please see contact information after the article. There you also find an application form for the project.

Mehmet är inte ensam. Det finns 150 nyanlända lärare på väg till svensk behörighet och lärarlegitimation i projektet. Av de 150 är 42 än så länge asylsökande. Deltagarna kommer från ett trettiotal olika länder.

– Jag har haft mycket tur och jag är glad över att jag nu har ett jobb som lärare, säger Mehmet Kara.

Om vägen till lärarjobbet säger han:

–Det var jätteroligt att plugga, att bli en elev igen och att möta lärare från olika länder. Jag har skaffat många bra vänner.

Se filmen från Mehmets praktik på Erikdalsskolan.

http://www.youtube.com/watch?v=HfJztxSRlgg&t=11s

Fler har fått lärarlegitimation

Varje lärare med utländsk examen har sin egen väg till svensk legitimation beroende på bakgrund och mål. I projektet Nyanländ till nyanställd lärare är 35 personer nu klara med alla språkstudier i svenska. Av dem har åtta redan fått lärarlegitimation. På kursen utländska lärares vidareutbildning finns elva nya deltagare.

– Vi gläder oss med och gratulerar deltagarna! De har nu förutsättningar att få fast jobb med relevant lön för sina kvalifikationer, säger projektledaren Christina Rydén.

Christina Rydén räknar med att lika många av deltagarna får legitimation i vår och att siffran ökar markant hösten 2018 och våren 2019.

Kombinerar språkstudier med praktik

Under projektet får lärare med utländsk examen möjlighet att kombinera språkstudier med praktik på en Stockholms stad skola. Projektet ska förbereda för kompletterande studier och öka anställningsbarheten genom att skapa förståelse för det svenska skolsystemet samt vara ett stöd längs vägen mot legitimationen genom nätverk, studievägledning och kurser.

Tidigt i processen får deltagarna möta en modersmålslärare och följa dennes undervisning. Syftet är att ge tillfälle till personligt utbyte och kunskapsöverföring. Deltagarna får se olika skolmiljöer, möta elevgrupper och fundera kring hur lärarrollen ser ut i Sverige. 

I projektet hoppas man också att de nyanlända lärarna ska kunna bidra till praktik skolans utveckling utifrån sina erfarenheter, utbildning från hemlandet och språkkunskaper.

Kontakta projektet

Om du har frågor om projektet kontakta projektledare Christina Rydén
076-12 33 771
christina.ryden@stockholm.se

Om du är nyanländ lärare och vill delta i projektet fyll i anmälan. Information om hur du anmäler dig finns i anmälan. Den laddas ned som en word-fil. 

Senast uppdaterad 31 januari 2018