Entreprenörskap lockar eleverna ur puppan

  •  

https://www.youtube.com/watch?v=IoocwA96GLY

Det är varmt och fuktigt inne i Vinterträdgården på Fjärilshuset, men eleverna från S:t Erik textil design skrädderi klagar inte. De arbetar effektivt. Ställer upp och klär på dockor, putsar spegelväggen och krattar grus för att det ska bli så fint som möjligt. Under höstlovet kommer dräkterna de ställer ut att ses av över tiotusen besökare. När de plockar ner dem har en av dockorna börjat mögla av fukten.

Lotta Danfors och Gunilla Lindblad undervisar i karaktärsämnen och entreprenörskap på S:t Erik textil design skrädderi, ett hantverksprogram för den som vill arbeta inom den växande textil och modebranschen. Tillsammans har de utvecklat kursen i entreprenörskap för att passa elevernas intressen och behov som handen i handsken. De har delat upp kursen på de två sista åren på gymnasiet.

– Det första vi gör i kursen är att klargöra vad ett projekt är. Vi ägnar första året till att driva ett projekt, så att dom ska förstå processerna och hur mycket planering som ligger bakom ett lyckat projekt, förklarar Lotta över en kaffe.

Årets projekt utgår från att eleverna i grupper ska designa dräkter med inspiration från ettstudiebesök på Fjärilshuset där de sen ska ställa ut resultatet. Förslaget kom från Fjärilhusets zoolog och pedagog Owe Sandström under ett studiebesök i slutet av vårterminen. Eleverna fick sommaren på sig att tänka på förslaget.

– Jag fick idén när de var här på visning och eleverna var så uppmärksamma. Jag tycker det finns så mycket inspiration att hitta i naturen - färg, form, variation, linjer - och jag tror att om vi låter oss inspireras av det vi ser i naturen kommer vi att vårda vår planet bättre, förklarar Owe som själv har förflutet som kläddesigner till ABBA och som gymnasielärare på Spånga gymnasiet.

Owe brinner för pedagogik, natur och mode och hjälper gärna unga personer att testa sina vingar. Både Lotta och Gunilla tycker att han bemötte eleverna mycket bra under projektet.

– Han behandlade dem som proffs, säger Gunilla, och det fick dem att växa.

Tusentals positiva besökare

Owe berättar att Fjärilshuset röjde undan växter för att ge plats för dräkterna och att projektet blev så bra att de gärna tar emot elever för fler utställningar på andra teman inspirerade av Fjärilshuset. De över tiotusen besökarna som besökte Fjärilshuset under höstlovet blev överraskade och var mycket positiva till elevernas kreationer.

– Jag tycker det är oerhört viktigt att elever får komma ut och göra saker på riktigt. De lär sig mycket på det, och kan dessutom skapa kontakter för framtiden. Att nå ut är den stora utmaningen både för skolan och för eleverna när de ska då vidare i yrkeslivet, resonerar Owe.

Jag pratar med eleverna Arian Neshad, Maja Frii och Nattanicha “Yoyo” Rampadcha och de är alla överens om att det har varit en väldigt rolig och lärorik process att ställa ut på Fjärilshuset.

– Det är otroligt motiverande att veta att så många kommer se det vi gjort, säger Arian.

Yoyo och Maja håller med.

Gunilla berättar att när eleverna kom tillbaka till höstterminen var bland det första de frågade när de skulle börja sy dräkter till Fjärilshuset. Gunilla och Lotta bestämde sig att lägga två och en halv vecka på projektet. Då ingick alla lektionstimmar i karaktärsämnena textil design, sömnad, mönsterkonstruktion, materiallära, fackteknik samt kursen entreprenörskap. Under den avsatta tiden fick eleverna teckna, sy och skapa dräkterna samtidigt som de skulle arbeta tillsammans i grupp, planera och dokumentera arbetet.

– Kreativiteten flödade, berättar Gunilla. Alla engagerade sig i dräkterna och ville vara med och skapa.

Lär genom praktik

Inför starten av grupparbetet fick eleverna inte så mycket instruktioner för hur de skulle förhålla sig till varandra. De fick arbeta först och i efterhand reflektera över hur de agerade i gruppen.

– Vi började med att prata lite om gruppdynamik, ledarskap och om hur man leder ett projekt, men sen kastade vi in oss i skapandet. Eleverna lär sig bäst av egna erfarenheter.

– Målet är att de ska ta med sig kunskaperna in i nästa del av projektet. Efter utställningen fick de reflektera över vad som gick bra, vad som gick mindre bra och vad de måste jobba mer med nästa gång. Lärdomarna fick de skriva ner i en rapport.

Lotta berättar att det inte alltid var lätt att komma överens i grupperna och att det syns i elevernas rapporter, men att de har arbetat för att lösa konflikterna. Hon gav dem även en mindre uppgift i att planera för det var något de behövde arbeta mer med.

– Ofta planerade de dagens arbete på morgonen och det blev svårt om någon var borta, men alla blev färdiga i tid för utställningen.

– Eleverna knorrade lite i början eftersom de inte fick välja grupper själva, men de har lärt sig mycket om hur det är att jobba tillsammans med olika personer. Vem som är en ledare i gruppen och hur man organiserar sig. Och alla elever är väldigt nöjda med slutresultatet. De tysta, blyga eleverna har tagit för sig. Det har hänt mycket i klassen under projektet, säger Gunilla.

– Finalen på år två är att eleverna får planera och genomföra en modevisning för alla tre årskurser i slutet av vårterminen. Det är alltid tvåorna som driver visningen och de får ansvara för de andra eleverna. De var själva med när de gick i ettan och nu har de lite mer erfarenheter som de ska omsätta i praktik, berättar Lotta.

– De var kritiska till en del saker i förra årets modevisning och det ska bli intressant att se vad de gör nu när de ska vara ansvariga, tillägger Gunilla.

Innan de går på praktik i sex veckor får de förbereda sig inför modevisningen. Arbetet med den sätter igång direkt när de kommer tillbaka. Under arbetet tvingas de fundera på vilka resurser de behöver och vilka roller som måste finnas med i projektet för att de ska se sina dräkter på catwalken.

Kunskaper för framtiden

Innan utställningen på Fjärilshuset hade eleverna vernissage på skolan där de visade dräkterna för andra elever, lärare, släkt och vänner. Så när de åkte ut för att sätta upp utställningen på Fjärilshuset hade de redan erfarenhet av att presentera vad de gjort och hur de skulle arbeta effektivt tillsammans.

– Det är viktigt att kunna prata för sig som entreprenör och ställa sig frågor som: Vad utstrålar jag? Hur tar jag plats i rummet? Det var svårt till en början men de fick öva sig på det under vernissagen, och gjorde ett jättebra jobb på utställningen. Att kunna representera sig själv är en viktig del av att vara entreprenör, säger Gunilla.

I årskurs tre ska de fördjupa sig i företagsbiten av att vara entreprenör.

– I fortsättningen av kursen entreprenörskap kommer eleverna att få skapa ett fiktivt företag. Genom det ska de lära sig om moms, fakturering, vad är en offert är och vad de ska tänka på när de ska hyra och inreda en lokal. Eleverna brukar bli paffa vad som blir kvar när alla skatter och utgifter är betalda för en egenföretagare.

Vart söker sig eleverna efter examen?

– Efter utbildningen är det många elever som söker sig till Textilhögskolan i Borås. Flera jobbar inom någon av de stora klädkedjorna med design, som mönsterkonstruktör. Vissa arbetar med försäljning eller inköp och ett fåtal arbetar som skräddare, berättar Gunilla.

– Det är tufft att etablera sig som skräddare men mönsterkonstruktör är ett bristyrke, fyller Lotta i.

De menar båda att det finns gott om jobb i branschen för den som visar framfötterna och vässar sina färdigheter. Om de väljer att arbeta i butik eller med inköp har de även fördelen av att de har materialkunskap. Gunilla berättar att flera före detta elever är butikschefer idag.

Om du inte hann se utställningen på Fjärilshuset kan du se dräkterna bäras på catwalken på S:t Eriks textil design skrädderis modevisning den 3 maj. Håll utkik på hemsidan och i sociala medier.

Calle Hedrén
calle.hedren@stockholm.se

Senast uppdaterad 19 november 2015