Så arbetar Sherri med film i undervisningen

  •  

Sherri Short är en filmnörd av rang och hon har tagit med sig sin kärlek till film in i klassrummet. Där använder hon skolbio för att ge nya perspektiv och eleverna får skapa film själva för att variera sätten att lära sig på.

Sherri undervisar i årskurs 4 till 6 på Enskedefältets skola i NO, teknik, engelska och bild. Och hon jobbar ofta med film i undervisningen.

– Stockholm har ett fantastiskt utbud av film. Medioteket har mycket film av olika slag, från spelfilm till UR-produktioner och så finns det skolbio vilket gör att hela klassen kan gå på bio tillsammans. Sen finns det filmfestivalen junior och Film i Stockholm som har resurser för skolor, säger hon entusiastiskt. 

Film på Kolla Kultur

Är du nyfiken på att arbeta med film i din undervisning? Då kan du besöka Kolla Kultur den 20 september på Kulturhuset/stadsteatern. Där visar Kulan upp olika kulturupplevelser som du kan göra med dina elever. Du får bland annat prova att arbeta med green screens, se skolbio trailers, prata med filmpedagoger om att se och skapa film tillsammans med din klass och ta del av stadens kompetensutveckling för lärare som vill arbeta med film.

Skolbio ger nya perspektiv och skapar samhörighet

Sherris klass ska under hösten se Just Charlie på skolbio. Filmen ska bli en ingång för att diskutera identitet och normer eftersom en elev i klassen har funderingar kring genus.

– I skolan måste man plocka upp det eleverna tänker på och reflektera kring det som är aktuellt i samhället. Medioteket har ett väldigt bra skolbio program för alla åldrar med stora universella teman som vänskap, identitet, hälsa och vad det innebär att vara stark.

Sherri tycker föreläsningskvällarna där pedagoger får ta del av nya filmer och Mediotekets tidning ger en bra ingång för att ta del av utbudet.

– De har även väldigt duktiga filmpedagoger som tar fram filmhandledningar som gör att det är lätt att arbeta med filmerna.

Med skolbio premie kostar det bara 25 kronor per plats att se på film med din klass om du undervisar i en Stockholms stad skola.

Delade filmupplevelser stärker klassen

I undervisningen använder hon ofta film som ett pedagogiskt verktyg för att belysa eller diskutera en fråga.

– Jag frågar mig alltid vad eleverna ska ta med sig efter att de sett filmen. Det spelar ingen roll om de älskar eller hatar filmen. Det viktigaste är att de har och får uttrycka en åsikt! Det kan ske genom att vi gör en fyra hörn övning eller genom att de diskuterar tillsammans.

Nu har Sherri en ny klass där tre parallella klasser har slagits ihop till två och arbetar hon med att skapa en klasskänsla. En metod att göra det är att dela på filmupplevelser tillsammans.

– Det finns många orsaker att se på film ihop. Det ger eleverna en gemensam utgångspunkt och referensram för en diskussion. Dessutom är det kul att se på film tillsammans och det skapar sammanhållning.

Lässtrategier i filmarbetet

Sherri har tagit lässtrategierna från en läsande klass och modifierat dem lite för att kunna använda dem när hon arbetar med film.

– Eleverna är väldigt vana vid lässtrategierna och att använda dem även i film återknyter till ett vant arbetssätt. Exempelvis kan man använda spågumman för att titta på filmaffischen och fundera på vad filmen handlar om eller för att prata om vad som händer efter att filmen är slut.

Skapa film tillsammans

Sherri inte bara tittar på film med sin klass. De arbetar även med att göra egna filmer. I ett projekt i teknikundervisningen fick eleverna skapa egna bromodeller och gjorde filmer med dem. Bro-projektet var ett samarbete mellan bild, NO, teknik och svenskan. Även matten berördes genom att eleverna fick arbeta med mått och avstånd. Bland annat fick de tänka ut hur de skulle konstruera en bromodell som klarar en last på två kilo och vad det skulle motsvara på en bro i naturlig storlek.

– Det var ett spännande projekt. Innan vi gjorde det tänkte jag bara på en bro som en betongplatta som satt på pelare. Nu förstår jag att det krävs mycket mer för att konstruera en bro. Jag tänker på det när jag åker över Gullmarsbron in mot stan, berättar Abbe som går i Sherris klass.

Hela projektet tog sju arbetsdagar att genomföra och resulterade i bromodeller och filmer.

– Filmerna ger något bestående som eleverna kan visa upp och titta på. De är väldigt stolta över sina broar, men det är svårt att spara dem fysisk på skolan. Filmen kan de ta med sig och spara.

Under filmprojektet arbetade Sherri med en filmpedagog på filmcentrum som hon hittade via Kulan. Hon använde skapande skola pengar för att finansiera projektet.

– Det var väldigt inspirerande att arbeta med en extern filmpedagog. Hon visade mig bland annat tre nya appar som vi kunde använda. Och att vara två vuxna i klassrummet när eleverna skulle testa dem gjorde att vi hann hjälpa alla. Eftersom varje grupp gjorde tre filmer blev det ganska många filmer att jobba med, skrattar Sherri.

– Vi gjorde tre filmer. En animerad film, en time lapse film och en stock motion film, berättar eleven Gustav.

– Det var väldigt svårt att arbeta med film i början men när jag förstod hur jag skulle göra var det väldigt roligt, berättar Romeo i årskurs 6. Det är enklare att lära sig om man får göra det på många olika sätt.

Eleverna får se andra filmer än de ser hemma

Skolbio har ett annat utbud av filmer än de eleverna ser med sina föräldrar. Då blir det mycket Disney eller nya actionfilmer, medan skolbio får dem att se filmer från andra delar av världen.

– Man ser många filmer som handlar om hur man lever i olika länder. Verkliga filmer som handlar om vanliga människor, säger Gustav och Abbe och Romeo stämmer in.

– En gång tittade vi på filmen Vikarien som är en kinesisk film om en grupp barn som kämpar för att få behålla sin lärare fastän byns borgmästare vill lägga ned skolan eftersom den kostar för mycket. Den tillhörde ett temaarbete där eleverna fick se filmer som utspelade sig i skolor i tre-fyra olika länder och så fick de reflektera hur skolorna skilde sig åt, berättar Sherri.

Eleverna är positiva till att se film från andra delar av världen.

– Genom att se filmer från olika delar av världen har vi lärt oss att vi har det väldigt bra i Sverige. I alla andra länder har man det inte lika bra och skolan ser väldigt olika ut, säger Abbe.

Håll dig uppdaterad om film i Stockholms skolor genom att följa Medioteketfilm på Facebook

Att prata om det svåra

I årskurs fem läste några barn i klassen Anne Franks dagbok efter att lånat den på ett biblioteksbesök.

– Det är en stark och ofta skrämmande bok och de behövde prata om det de läste, men alla i klassen var inte mogna för det. Så vi gick och såg filmen Fannys flykt på Stockholms filmfestival junior som en ingång till att tala om svåra frågor på ett sätt som passade hela klassen.

I filmen Fannys flykt får vi följa 12-åriga Fanny och en grupp barn och ungdomar som flyr från Frankrike under nazisternas ockupation under andra världskriget. De tvingas ta vuxna beslut och ta hand om varandra för att överleva. Med ledorden "om du är rädd, låtsas inte om det framför de andra barnen" tar Fanny rollen som ledaren och gör allt för att hålla gruppen säker hela vägen fram till den Schweiziska gränsen där säkerheten väntar.

Filmen var så spännande att eleverna satt som på nålar och efteråt hade de massor av känslor, tankar och frågor. Det gav kött på benen att diskutera svåra frågor om allas lika värde och nazisternas agerande och ideologi.

Sherri berättar att de arbetade med filmen under SO-lektionerna trots att man oftast inte tar upp andra världskriget förrän i högstadiet. Kan filmupplevelserna bli för starka för eleverna?

– När man går på film så vet man inte hur klassen kommer att reagera och man måste fundera på om man kan hantera att klassen blir skrämd eller äcklad och se till att man har tid att prata om det efteråt, säger Sherri. 

Calle Hedrén
calle.hedren@stockholm.se 

Senast uppdaterad 4 september 2018