IT och teknik

  •  

Att göra en skolpodd - Hur funkar tekniken? - Avsnitt 2

(00:09:59)

2017-10-17

I detta avsnitt förklarar Björn vilken teknik som behövs för att spela in en podd med bra ljud.

Att göra en skolpodd - Hur börjar man? - Avsnitt 1

(00:08:47)

2017-10-17

Björn Fridlund driver podden "Plugg - en podd som äger" på Mariehällsskolan. Han har en bakgrund från radio och är riktigt duktig på att skapa poddar. I tre avsnitt delar han med sig av sina kunskaper.

Att göra en skolpodd - Hur gör man en bra podd? - Avsnitt 3

(00:11:51)

2017-10-17

Förutom det tekniska. Hur gör man podden innehållsmässigt bra? Hur ska man hantera gästerna? Vad gör man med knepiga gäster. Björn tipsar.

400 barn hackar Stadshuset

(00:02:57)

2017-03-29

Under ett par intensiva timmar fick 400 femteklassare prova på programmering i Stadshuset

Intervju med Karin Nygårds om programmering i skolan

(00:15:43)

2017-01-11

Vi har intervjuat Karin Nygårds om hennes arbete med att få in programmering i skolan. 2013 började Karin utforska programmering tillsammans med sina elever. Sedan dess har hon haft stor påverkan på skolsverige och vunnit ett flertal priser för sitt engagemang.

Självskattning

(00:04:33)

2016-02-13

En film om självskattningen i Stockholms stads gymnasieskolor och hur den stött lärare i utvecklingen av deras digitala förståelse.

Att utbilda innovatörer

(00:05:36)

2015-03-12

Stockholm Science and Innovation School utbildar framtidens innovatörer inom IT. Gymnasieskolan som är inne på sitt andra år ligger i teknikintensiva Kista och har bara ett program: teknik.

"Alla barn borde få programmera"

(00:02:54)

2014-10-27

Karin Nygårdspresentation på Guldäpplet finalen.

Engagera eleverna i litteratursamtalet med hjälp av digitala responsverktyg (äldre version)

(00:04:16)

2014-10-10

Denna film visar hur du som lärare kan använda digitala responsverktyg i litteratursamtal med eleverna. På så sätt kan alla komma till tals och bli mer delaktiga i samtalet.

Historisk podcast - lyssningar ger mer än betyg

(00:09:47)

2014-02-07

Adam Jönsson gör podcasten Historiepratarna tillsammans med sina elever. De samtalar de om olika historiska epoker och har nått många lyssnare runt om i landet.

Språklek på förskolan

(00:06:41)

2013-11-13

I våras besökte Arne Trageton Stockholm och höll kurs för förskollärare och förskolechefer. Kursen hette

E-böcker ger så mycket mer - om att läsa och skriva e-böcker

(00:08:58)

2013-09-30

På Fredrikshovs slotts skola arbetar Malin Broberg med e-böcker. Barnen både läser och skapar egna e-böcker och lärarna ser många fördelar med formatet.

Programmera på svenska(n)

(00:07:08)

2013-05-23

Karin Nygårds, svenskalärare på Sjöstadsskolan, började fundera på varför barn får läsa om exempelvis kontinentalplattor men inte om tekniken de använder dagligen. Istället för att vänta på att programmering ska komma in i det centrala innehållet började hon lära sina elever (och sig själv) att programmera.

Interaktiva skrivtavlor på Sturebyskolan

(00:06:12)

2013-03-11

På Sturebyskolan har man jobbat med interaktiva skrivtavlor sedan 2004. I dag finns en tavla i varje klassrum och alla lärare är utbildade i att använda tavlorna. I filmen berättar Gunilla Axelsson om sitt arbete.

iPad med Sara - hantera kameran

(00:10:51)

2012-12-03

I det här avsnittet går Sara igenom1. Fota och filma

Flippad bedömning

(00:05:29)

2012-10-17

Katarina Lycken har filmat sina elevers muntliga presentationer. På så sätt kan hon i lugn och ro granska och kommentera dem i efterhand. Dessutom kan hon lägga in de specifika kommentarerna direkt i filmen på stället där det händer.

Flipped classroom - Hur gör man?

(00:13:49)

2012-09-18

Frigör dig själv som resurs i klassrummet! Daniel Barker på Norra real menar att man frigör sig själv som resurs i klassrummet genom att filma sina genomgångar och låta eleverna se dem i förväg.

Så använder du IT i språkundervisningen

(00:07:13)

2011-12-12

Hur använder man IT på ett bra och roligt sätt i språkundervisning? Patricia Diaz är språkläraren som låter sina elever spela in film på lektionerna. I denna film berättar hon hur man gör och vad fördelarna är.

Vad kan man ha ett digitalt responssystem till?

(00:04:57)

2011-11-29

Daniel Barker på Norra real använder ett digitalt responssystem för att få direkt återkoppling från sina elever. Dels använder han det för att kolla vilken nivå deras nuvarande kunskaper ligger på. Då ser han direkt om han kan gå vidare eller måste fördjupa sig. Dels använder han det för att skapa diskussion och visa hur eleverna påverkas av varandra och honom själv.

Att skriva sig till läsning med iPad

(00:07:42)

2011-03-07

Snösätraskolan använder iPads i kombination med Tragetons metod "Att skriva sig till läsning".

12Nästa