Elever gör podcast om människans historia

  •  

https://www.youtube.com/watch?v=297eQXjxwVQ

Kan man få elever att diskutera historia på sin fritid och läsa mer än vad kursplanen säger? Adam Jönsson kom på idén att göra en podcast under namnet Historiepratarna. Där diskuterar elever i årskurs åtta historiska epoker, djupdyker i spännande händelser och personer och delar samtidigt med sig av sina kunskaper till lyssnarna.

Adam leder diskussionen om Renässansen med fyra elever i en liten studio på Sjöängsskolan. De pratar glatt om Christopher Columbus och Inkariket när jag besöker dem.

Adam berättar att tanken är att det ska bli ett samtal, att de ska hjälpa varandra och fylla i om någon tappar tråden. Då blir också podcasten roligare att lyssna på. Ungefär som ett radioprogram.

Spridningseffekter

Som en del i projektet får de yngre eleverna på Sjöängsskolan lyssna på samtalen när de går igenom motsvarande historiska perioder. Men det stannar inte där. Eftersom ”podarna” publiceras publikt har Adam och hans elever lyssnare över hela landet och flera lärare har hört av sig och berättat att de låtit sina egna elever lyssna.

En sann entreprenör

Roliga idéer kan vara svåra att låta bli att ta tag i. Istället för att hindras av den trängda skolbudgeten köpte Adam själv in den utrustning som behövdes för att spela in programmen.

- Det här är det roligaste jag gör just nu, säger Adam.

Och resultatet? Under kategorin skola på iTunes ligger Historiepratarna etta både på topplistan och listan över bästa avsnitten. Det kallar Adam: Feedback på riktigt.

- Att ligga på samma lista som kändisar, det ger mer till eleverna än beröm av mig eller ett specifikt betyg.

Via Historiepratarnas blogg hittar du länkar till alla inslag.

Du kan också följa dem på Facebook och Twitter

Pelle Mårtenson
pelle.martenson@stockholm.se

Senast uppdaterad 11 februari 2014