"Introduktionsperioden har varit svår och rolig"

  •  

Måns Boström, ESS-gymnasietMåns Boström, ESS-gymnasiet

Måns Boström tillhör den första kullen nyutexaminerade lärare som genomfört den nya introduktionsperioden med mentor. Han har blivit ”godkänd” och kan nu ett år senare söka sin lärarlegitimation.

Sedan Måns var 21 år har han arbetat med barn och ungdomar i olika former. Valet att bli lärare var ganska självklart. Idag, efter fem års studier och en introduktionsperiod, är han legitimerad gymnasielärare i samhällskunskap och historia.

Förändringen i lärarutbildningen skedde sedan han påbörjat sin lärarutbildning, vilket förlängde vägen till yrkeslegetimation med ytterligare ett år. Det tycker han inte är något negativt alls.

– Jag är enbart positiv till min introduktionsperiod och med en mentor. Det har inte varit betungande på något sätt ­– tvärtom. Kommer man ny som lärare gäller det att ta tillvara all hjälp man kan få. Jag måste ju granska mig själv och det är bara bra att få hjälp och stöd i den processen. Men det vore ju fruktansvärt om personer som är olämpliga som lärare inte sorteras bort tidigare i utbildningen.

Som läkarnas AT-anställning

Han liknar lärarnas introduktionsperiod vid läkarutbildningens AT-anställning, som de som gått läkarprogrammet måste genomföra för att bevisa sin lämplighet innan de kan hämta ut sin legitimation hos Socialstyrelsen.

Måns är jättenöjd med sin introduktionsperiod på ESS-gymnasiet och har ingenting som han skulle vilja ändra på.

– Det har funnits ett värde i att Johan (Erlandsson, Måns mentor) inte tillhörde mina närmaste kollegor, med dem som jag jobbade dagligen och löste vardagsproblem med. Med Johan har jag kunnat föra yrkesutvecklande samtal med på en annan nivå än mina andra kollegor. Det har till exempel rört min roll som myndighetsutövare, om fallgropar vid rättsäker och jämlik bedömning, där styrdokumenten är sprängfyllda av värdeord. Men framförallt att kunna sitta ner och prata med Johan och veta att jag inte stjäl tid från något annat.

Skarpt läge i klassrummet

– Introduktionsperioden har varit både svår, rolig och utvecklande. Svår, därför att det blir skarpt läge, till skillnad mot att vara vikarie. Att landa i uppdraget i klassrummet – att det jag gjorde blev rätt och riktigt. Till exempel att kunna balansera relationen till eleverna som person och myndighetsutövare.

Om introduktionsperioden inte hade funnits hade Måns sannolikt skaffat en mentor i kollegiet på egen hand, att dryfta sina funderingar med kring läraryrket.

Helena Karlson
helena.karlson@stockholm.se

Fotnot: Sedan juli 2014  är en genomförd introduktionsperiod inte längre tvingande för att ansöka om lärarlegitimation. Läraren ansöker direkt efter examen. Däremot ska alla nyutexaminerade lärare ha en introduktionsperiod med en mentor och en handlingsplan.

Senast uppdaterad 7 oktober 2016