Stockholmslärare belönas med guldäpple

Karin Nygårds tillsammans med en stolt rektor på Sjöstadsskolan, Lena Lindblad-Petersen

Vi gratulerar Karin Nygårds till priset Guldäpple som delades ut av föreningen Dator i utbildningen för hennes arbete med programmering i skolan. 

Se Pedagogs Stockholms presentation av Karin och hennes arbete. 

https://www.youtube.com/watch?v=u_ysonu6iK8

Karin Nygårds ger eleverna verktyg för att utveckla sitt språk och behärska sin digitala miljö. Hon har gjort stora insatser för att lyfta digitalkunskap som ett eget ämne i undervisningen, med verklighetsanknutna uppgifter. Det ska vara viktigt på riktigt och eleverna ska utmanas. Karin har ett brinnande engagemang för att eleverna, inte minst unga tjejer, ska erövra den digitala världen.

Karin är en modig opinionsbildare, som törs utmana och vara en föregångare i frågor som gäller digitaliseringen i skolan. Hon bidrar till att förnya debatten om IT i skolan och är därmed även en viktig röst i den allmänna debatten om skolan i Sverige. Karin Nygårds är en doer som vågar pröva nya vägar, och som samtidigt är påläst i det hon gör.

Vi var på plats vid Blå scenen på Skolforum och ställde några snabba frågor om hennes arbete och framtiden.

Hur känns det?
- Det kändes jättefint att vara finalist men det känns ännu bättre att vinna. Jag är jättejätte glad.

Hur tror du priset kommer att påverka dig och ditt arbete?
- Jag hoppas priset kommer ge mig en tydligare röst i debatten. Det blir ett bevis på att det jag gör är viktigt. Ibland känner jag att folk blir tomma i blicken när jag pratar och inte förstår, men det här ser jag som ett bevis på att folk förstår och att jag kan göra skillnad.

Vad har du för framtidsplaner?
- Pengarna har jag redan planerat för, de kommer att gå till att finansiera mitt projekt att få tjejer att programmera och använda teknik på fler sätt ute på Kvarnbyskolan i Rinkeby.
 

Varför satsar du just på tjejer på Kvarnbyskolan?
- Vi ser att det är få tjejer som håller på med teknik och läser tekniska utbildningar. Så vi måste satsa på tjejerna i tidig ålder så att de får det intresset och förstår att de kan välja sådana yrken i framtiden. Jag har jobbat på Kvarnbyskolan förut så det känns naturligt och dessutom så har inte de här eleverna tillgång till samma teknik hemma som mina elever har i Sjöstadsskolan så det känns viktigare att satsa på dem.

Vad gör arbetet med digitalkultur så viktigt och roligt?
- Internetkulturen som sådan är en deltagarkultur där vi utvecklas ihop. Jag behöver inte sitta ensam i min lilla kammare, utan mina arbetskamrater finns över hela världen och jag jobbar hela tiden för att utvecklas. Det är det som internet kulturen ger mig. Det är härligt att det inte finns något som är bäst utan det utvecklas hela tiden och alla kan vara med.

Vill du läsa mer om Karin Nygårds och hennes arbete med programmering?Följ henne på twitter

Läs Karinsblogg.

Se Pedagog Stockholms film om Karins Gerillaprogrammering på svenskalektionen

Vi önskar Karin lycka till i framtiden med sitt arbete att uppmuntra tjejer att satsa på teknik!

Calle Hedrén 
calle.hedren@stockholm.se 

Senast uppdaterad 27 oktober 2014