Kolla kultur och öva dig i att prata konst med dina elever

  •  

Sofia Södergård kommer att visa ett dansnummer från Tolvskillingsoperan på Kolla kultur den 29 oktoberSofia Södergård kommer att visa ett dansnummer från Tolvskillingsoperan på Kolla kultur den 29 oktober

Att använda sig av kulturupplevelser i sin undervisning kan vara en utmaning. Hur kan du som lärare använda dig av konst i olika ämnen? Hur kan du prata med eleverna om konst och kultur så att det blir meningsfulla, kreativa och lärande samtal? Och hur hanterar du frågan som nästan alltid kommer från eleverna – "Kommer det här på provet?". Det är frågor som du kan vara med och diskutera på Kolla Kultur för högstadie- och gymnasielärare den 29 oktober.

Att prata om konst

Kolla kultur är ett evenemang som i år genomförs för tredje året. 2019 är det Kolla Kultur under tre dagar, arrangerade av Stockholms stads utbildningsförvaltning och kulturförvaltning.

Den 27 och 28 augusti genomfördes Kolla Kultur för alla som arbetar med årskurs 0 till 6 och den 29 oktober är det högstadie- och gymnasielärarnas tur att få en hel kompetensutvecklingsdag med föreläsningar, workshops och scenkonst på programmet.

Anna Berg är dramaturg som föreläser och håller workshoppar för lärare om samtalsmodeller och föreställningsanalys och hur de kan relateras till grundskolans läroplan. På Kolla Kultur kommer hon att berätta om olika modeller som kan användas för att få till strukturerade samtal om scenkonst som garanterat kommer att engagera även den mest motvilliga eleven i klassen.

Kolla kultur kommer att bjuda på utdrag ur olika scenkonstföreställningar och efter föreställningarna kommer Anna att leda en workshop där du får öva dig i att prata scenkonst med dina elever.

Program på Kolla kultur

Du kommer att få se utdrag ur och samtala om föreställningarna:

  • Sant enligt vem? Ett gripande och fysiskt drama om en ung person som vill göra slut med sin lilla värld för att upptäcka det som ännu är okänt, vilket sätter både vänskap och familjerelationer på spel.
  • Yiddish revolution med sånger om och från Förintelsen. En mix av traditionella visor på jiddisch och sånger hämtade från getton med nyskrivna låtar och texter kring ämnet.
  • Belfast Girls, en bortglömd europeisk historia i en viktig och gripande pjäs om flyktingskap och identitet.

Utöver föreläsningen med Anna Berg och scenkonstföreställningarna kommer du också att få höra rektor Lisa Eklöv, samt lärarna Malin Strinnholm och Maja Dalskov från Filosofiska i Skarpnäck berätta om hur de integrerar kulturupplevelser i skolämnen.

Du kommer även att få prova på att dansa i en workshop med Sofia Södergård. Genom dansstilarna voguing får vi en guidning och prova en dansstil som utmanar det stereotypt maskulina och feminina. Sofia är i höst med i Folkoperans föreställning, Tolvskillingsoperan.

Vad är konst?

Anna Berg menar att det är viktigt att vi börjar med att ställa oss frågorna: Vad menar vi när vi pratar om konst? Vad är skillnaden mellan analys och att tycka? Vad har vi konst till?

Anna kommer i sitt föredrag att själv reflektera om vad konst är, och när så kallad konstnärlig höjd skapas. Det är publiken som tolkar ett verk, en föreställning eller en bild. Avtrycket är konstnärens men intrycket är betraktarens. Den tolkande individen tvingas att värdera och ta ställning. Vad är det här? Vad säger verket mig?

Att lära sig om, i, med och genom konst

Anna kommer att visa en modell som Lars Lindström, professor i pedagogik har tagit fram. Den visar olika slags läranden: Lärande OM konst, I konst, MED konst och GENOM konst.

Modellen visar att lärandet kan ses som en tratt eller som en trampolin. Tratten är det som vi lär oss OM konst och MED konst. Trampolinen är det som vi lär oss genom att själva skapa, I konst, och det vi lär oss om oss själva som människor, det som handlar om normer, samarbete och demokrati, med hjälp av att reflektera GENOM konst.Genom konsten ska vi få möjlighet att göra vårat eget hopp från trampolinen. Att lära oss något om oss själva, göra våra egna tolkningar, reflektera över våra egna reaktioner och andras.

Det är lätt att hamna i fällan att ställa frågan – Förstod du? till varandra och kanske sina elever efter att ha varit med om en kulturupplevelse. Vissa elever vill veta om "det blir prov på det här?" och Annas råd är då att uppmana alla att strunta i att ta anteckningar. Det är mycket mer givande att efteråt ställa frågorna – Vad kom du ihåg från föreställningen? Hur reagerade du, och varför? Att tolka en kulturupplevelse är att förstå, på sitt sätt.Beskriv, tolka och reflektera.

Samtal om konst i tre steg

Anna lyfter några punkter som det är viktigt att tänka på som samtalsledare. Samtalen delas in i tre steg, beskriva, tolka och reflektera. Det är viktigt att börja i rätt ordning, att börja med att beskriva platsen, tiden och vilka tecken som finns i föreställningen, och därefter bygga på med analys och reflektion.

Sedan är det också viktigt att tänka på att alla elever inte måste vara med i samtalet. Alla måste inte prata. Att prata om en konstupplevelse kan väcka känsliga tankar och funderingar och det måste kännas bekvämt att prata om det. Att lyssna, känna in och fundera själv är en nog så viktig del i att bearbeta en konstupplevelse.

Monica Eriksson

Pedagog Stockholm

Anmäl dig till Kolla kultur

Tid: Tisdag den 29 oktober mellan 09.00-16.00. Lunch och förfriskningar serveras under dagen

Plats: Teater Tre, Rosenlundsgatan 12. Närmaste tunnelbana Mariatorget

Målgrupp: För alla som arbetar i årskurs 7-9 och gymnasiet i kommunala och fristående skolor i Stockholm.

Pris: Kolla Kultur är utan kostnad men du måste anmäla att du kommer senast 28 oktober.

Anmälan: https://websurvey.textalk.se/start.php?ID=123684

Mer information hittar du på Kolla kultur

Senast uppdaterad 1 oktober 2019