Fira Pi-dagen med kakor

•

Sabine Louvet är matte och NO-lärare. Hon har massor av tips på hur man kan uppmärksamma Pi-dagen.Sabine Louvet är matte och NO-lärare. Hon har massor av tips på hur man kan uppmärksamma Pi-dagen.

Snart är det dags för en av årets bästa dagar – pi-dagen! Pi-dagen inträffar den 14 mars som på amerikanskt vis skrivs 3/14 och på så sätt blir pi med de första två decimalerna. Och finns det ett datum som är pi så ska vi så klart fira det.

Att fira Pi-dagen är ett utmärkt sätt att hylla matematik och nördighet på och visa att matematik är mer än det som finns i matteboken, att låta eleverna få upptäcka att matematik är spännande och vackert.

Talet pi är en matematisk konstant som finns gömd i alla cirklar. Delar du en cirkels omkrets på dess diameter får du pi. I alla världens trädstammar, ögon och apelsiner, ja i alla cirklar som finns där ute, finns pi. Som om naturen vävt in matematiken i sig själv.

Decimaltal som lockar till tävling

Namnet pi kommer antagligen från den grekiska bokstav som är först i det grekiska ordet för omkrets, περιφέρεια. Men det var inget som de gamla grekerna kallade pi på sin tid, namnet kom först på 1700-talet.

Pi har en oändlig decimalutveckling vilket betyder att decimalerna aldrig tar slut.  Oftast använder vi bara de två första och avrundar pi till 3,14. Många matematiker har länge haft en speciell relation till pi och försökt beräkna så många decimaler på pi som möjligt. Idag har man beräknat ca 10 biljoner decimaler. Att memorera decimaler på pi är en populär syssla bland minnesfantaster och den svenska rekordinnehavaren kunde 2016 komma ihåg 13 208 decimaler.

Sabine tipsar om Pi-aktiviteter

För att fira pi-dagen behövs inget speciellt egentligen. Det räcker med att göra något litet extra som har koppling till matematik eller runda saker. Själv brukar jag börja med att ta på mig min pi-t-shirt. Sedan är det i tid och ork som avgör hur mycket det blir. Här nedan följer stora och små tips för att fira pi-dagen på din skola.

Äta runda saker

Fira att pi finns i alla cirklar genom att äta runda saker som paj (uttalas på samma sätt som pi på engelska) pi-zza eller kakor.

Baka pi-kakor (även en bra sammarbetsövning!)

Baka pi-kakor och ha kak-kalas i klassen eller varför inte bjuda hela skolan? Gör runda kakor och vill ni göra det lite mer avancerat kan ni göra ett pi-tecken på kakorna med hjälp av sylt eller kakdeg. Ska ni bjuda många på kakor dyker det upp en del frågor som behöver lösas matematiskt till exempel hur många behövs till hela skolan och hur många kakor man ska baka var.

Gör en Pi-girlang

Färgkoda siffrorna 0 – 9 genom att tilldela varje siffra en färg. Klipp färgade pappersark i de färgerna i remsor. Låt eleverna bygga ihop olika segment av decimalutvecklingen och sätt ihop delarna sedan. Häng upp pi-girlangen.

Stå i pi-formation

Låt eleverna ställa sig i pi-formation (som ett på π) skolgården. Fota dem uppifrån.

Lyssna på Pi

Lyssna på den gömda koden om pi och hör savanten Daniel Tammet recitera pi. Han upplever siffror som färger och känslor och för honom blev pi till poesi. Länk: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/475268?programid=4741

Besök Vetenskapens Hus

Vetskapens hus ordnar varje år olika pidagsfiranden. Läs mer på http://www.vetenskapenshus.se/pi-dagen-2017

Ha på dig en pi-t-shirt

Visa för alla att du älskar pi och matematik! Går att beställa på många olika nätshoppar.

Affischera

Sätt upp affischer i skolans entré som tillkännager att det är pi-dagen. Komplettera med matematiska kluringar runt om skolan. På Sveriges Matematiklärarförenings hemsida hittar du några kluringar: http://www.smal-matte.com/?page_id=25

Dela med dig!

Dela gärna fler tips eller visa hur ni firar pi-dagen på er skola i sociala medier med hashtagen #pidagsthlm

Titta på Kalkyl

Titta på Kalkylavsnittet om omkrets. I avsnittet ska en klättrare klättra ner för Globen och vi måste räkna ut hur långt rep han behöver. http://urskola.se/Produkter/183056-Kalkyl-Omkrets

Sabine Louvet
sabine.louvet@stockholm.se

Faktaruta

Sabine Louvet är matte- och NO-lärare och jobbar på Äppelviksskolan. Hon är programledare för matematikprogrammet Kalkyl, driver podden Det Är Lärarnas Fel och bloggar här på Pedagog Stockholm med bloggen OMg.

Senast uppdaterad 6 mars 2017