Spanskt utbyte som givit mersmak - Pedagog Stockholm

Spanskt utbyte som givit mersmak

  •  

Camilla Ferm Lange på Åsö grundskola har fått möjlighet att undervisa tillsammans med Nerea Ruiz Garcia. Foto: Robert BlombäckCamilla Ferm Lange på Åsö grundskola har fått möjlighet att undervisa tillsammans med Nerea Ruiz Garcia. Foto: Robert Blombäck

Under det här läsåret har två lärare från Spanien assisterat kolleger på Åsö grundskola och Nya Elementar. Bakgrunden är ett samarbete med Spaniens ambassad som ska förbättra undervisningen i främmande språk. Nu visar en utvärdering på många positiva effekter för både elever och lärare.

– Jag gläder mig varje morgon åt att gå till skolan och möta intresserade elever och underbara kollegor!

Det säger Nerea Ruiz García, språklärarassistent i spanska på Åsö grundskola och utbildad lärare från Spanien. Hon deltar i utbildningsförvaltningens samarbete med Spanska ambassaden för att stärka och förbättra kvaliteten på undervisningen i främmande språk. Det här läsåret har hon varit med som assistent åt de svenska lärarna på lektionerna i spanska i årskurs 7-9.

Fortbildning för både lärare och elever

Camilla Ferm Lange, lärare i spanska och engelska, är en av dem som har fått möjligheten att undervisa tillsammans med Nerea Ruiz García.

– Det är som en lektion i spanska för mig också. Jag kan fråga Nerea om sådant jag är osäker på. Eleverna ser samtidigt att jag inte kan allting rätt och att det faktiskt går att ta reda på saker utan att prata svenska.

Camilla Ferm Lange vill gärna rekommendera andra lärare att utnyttja möjligheten att ha en kollega med spanska som modersmål i klassrummet.

– Eleverna blir både mer motiverade och mer intresserade. Och det betyder inte mer jobb för mig som lärare, det är inte som att vara handledare. Det här är extra hjälp i stället.

Nya skolor får chansen

Förutom Åsö grundskola har Nya Elementar deltagit i projektet. Till hösten är det dags för två nya språkassistenter, men det är ännu inte klart vilka skolor som kommer att delta.

– Det här har gett mer än bara språket. Alla som deltar får kunskaper om en annan miljö och en annan kultur, konstaterar Karin Johansson på utbildningsförvaltningen som är ansvarig för samarbetsprojektet.

Ingela Ösgård

Läs hela artikeln i LÄRA#3 2016.

Senast uppdaterad 23 september 2016