Sommarskolan är en extra chans att få betyg

  •  

Sommarskola 2017Stämningen är god i klassrummet när elever på sommarskolan skriver rimmande dikter.

Tusen elever har läst på sommarskolan på Blackebergs gymnasium i år. Mer än häften av dem har fått betyg eller omdöme på sina kunskaper. Lärare vittnar om ambitiösa elever som arbetar hårt trots psykisk press och att kamraterna har sommarlov.

Språkintroduktion skickar många elever till sommarskolan på Blackebergs gymnasium för att läsa svenska som andraspråk. En mindre del av eleverna läser engelska eller matematik. För att komma in på sommarskolan måste eleven ha en rekommendation från en lärare och vilja studera.

– I engelska och matematik får de flesta betyg. I svenska som andraspråk får inte så många betyg. Men om de har minst sjuttiofem procent närvaro på sommarskolan får de ett omdöme och bra kunskaper inför hösten, säger rektorn Magnus Silfverstolpe som är ansvarig för sommarskolan

Hårt arbetande elever

Läraren Thomas Arvidsson arbetar på sommarskolan för andra året i rad. Han undervisar nyanlända elever i svenska som andraspråk och menar att de utvecklar sitt talade och skrivna språk i rasande takt under den intensiva kursen.

– Jag har tjugonio elever i den här undervisningsgruppen. Jag lär känna dem väl och märker att de gör stora framsteg, berättar Thomas entusiastiskt.

Idag är det glest i bänkarna i klassrummet. Många elever är frånvarande eftersom de är på möte med migrationsverket.

– Många av våra elever lever under hård psykisk press där de är under utredning för utvisning eller har vänner som fått utvisningsbeslut, berättar Magnus.

Som stöd finns det kurator och skolsköterska anställd under hela sommarskolan och fem elevassistenter är på plats under rasterna.

– Vi har haft hög närvaro i skolan och jag är imponerad av våra trevliga och ambitiösa elever som har arbetat hårt för att nå sina kunskapsmål, fortsätter Magnus.

Hög intagning på Blackebergs gymnasium

Abdelmeyaid Ali kommer från Egypten och skriver en dikt om sin käresta som bor kvar i Kairo. Under sommarskolan har han fått betyg i svenska som andra språk och har sökt till samhällsvetenskapliga programmet på gymnasiet.

– Efter gymnasiet vill jag bli polis. Då är det viktigt att kunna mycket svenska, så jag studerar hårt för att lära mig mer.

Abdelmeyaid Ali (till höger) har fått betyg i svenska som andraspråk under sommarskolan.

Han skulle gärna läsa på Blackebergs gymnasium men det är svårt att komma in eftersom skolan har höga antagningspoäng.

– Jag har läst språkintroduktion på Blackebergs gymnasium och skulle gärna vilja läsa vidare här men det kräver mycket höga betyg.

Abdelmeyaid har sökt till flera olika skolor och väntar på antagningsbesked.

– Jag bor i Husby så jag vill gärna gå på en skola som ligger i närheten. Kanske Thorildsplans gymnasium, funderar han.

Fler språkintro elever ska gå nationellt program på skolan

Till hösten kommer Blackebergs gymnasium att ha sex klasser som läser språkintroduktion, varav tre kommer att vara programförberedande. Thomas undervisningsgrupp är skapad av elever som ska läsa studera på skolan till hösten.

–Vi har skapat den här kursen för att förbereda dem och jag kommer att vara lärare till fler av dem i höst, säger Thomas.

Både lärare och elever tycker att språkintro ska bli mer integrerade på skolan med målet att fler språkintro elever ska läsa ett nationellt program på skolan.

– Elever som läser på språkintroduktion får söka in på Blackebergs gymnasium med bilagor. Vi har många duktiga elever med bra betyg på språkintro.

Den största utmaningen för att kunna söka nationellt program är att få godkänt i svenska som andraspråk.

– Som slutprov har de gjort gamla nationella prov i svenska. Jag ser en stor förbättring av deras kunskaper efter sommarskolan, berättar Thomas.

"Att undervisa på sommarskolan utvecklar mig som lärare"

Thomas menar att det är annorlunda att undervisa på sommarskolan än terminens vanliga kurser.

– Jag utvecklar mig som lärare genom att undervisa på sommarskolan. Här har jag eleverna fyra timmar i sträck så jag måste planera på ett annat sätt och skapa nya upplägg. Det är roligt att ha mer sammanhängande undervisningstid för aktiviteter.

De fyra veckorna gör enorm skillnad.

– Våra elever är motiverade och har mycket kraft och ork. Det ger energi. Många av dem har tydliga mål. Alla vill läsa vidare på ett nationellt program eller språkintro till hösten. Alla gör sitt bästa. Det är väldigt lättjobbat, de suger i sig kunskap och är på nivån där de när som helst knäcker koden till språket.

Asadullah Sarwari kommer från Afghanistan och har varit i Sverige i snart två år och läser språkintro.

– Jag hoppas på att få betyg så jag kan börja på ett vanligt gymnasieprogram i höst annars kommer jag att fortsätta på språkintro. Det är svårt att lära sig svenska, även om jag arbetar hårt och försöker prata så mycket jag kan.

För Asadullah är sommarskolan ett tillfälle att prata svenska och lära sig nya ord.

Asadullah ställer många frågor om min kamera och om hur det är att jobba med att skriva och fota reportage.

– Jag vill bli journalist och då måste man kunna många ord. Jag tycker om att skriva och prata. Svenska är ett roligt ämne.

Förutom att plugga svenska uppskattar Asadullah det sociala umgänget på sommarskolan. Med vännerna är det lätt att de glider tillbaka in i modersmålet Pashto.

– Det är bra att få prata svenska, jag försöker prata svenska med mina vänner men det är svårt när man har samma modersmål.

Många lärare vill undervisa på sommarskolan

Det är inte bara eleverna som uppskattar sommarskolan, lärare från många olika skolor och lärarstudenter i slutet av sin utbildning undervisar här.

– Sommarskolan på Blackebergs gymnasium är känd och har gott rykte så många lärare hör av sig och vill jobba här. Många tycker det är roligt att undervisa en grupp som man kommer så nära, berättar Magnus.

Sommarskolan handlar inte bara om kunskap, den har ett socialt syfte också. En halv dag varje vecka har grupperna en utflykt eller social aktivitet. Det kan vara att gå på bio, besöka ett museum, spela minigolf eller åka på en picknick.

– Eleverna lär sig mer om skolan är rolig. Det skapar samanhållning i gruppen och eleverna får komma ut under sommaren och upptäcker vad det finns för roligt de kan göra med sina vänner eller familjer utanför skolan.

Calle Hedrén
calle.hedren@stockholm.se

Senast uppdaterad 18 juli 2017