Nya möjligheter med paviljong på Rålis

  •  

Ljusinsläpp från två håll och alla elever sitter närmare skrivtavlan. Både läraren Maria Nyberg och eleverna är nöjda med det nya klassrummet. Foto:Marc FemeniaLjusinsläpp från två håll och alla elever sitter närmare skrivtavlan. Både läraren Maria Nyberg och eleverna är nöjda med det nya klassrummet. Foto:Marc Femenia

Med det ökande elevantalet har nästan var tredje grundskola i Stockholm fått sätta upp tillfälliga paviljong. Bland dem Rålambshovsskolan, vars nya paviljong är engelskt grön med snedtak. Den är placerad lite i kanten av skolgården vilket hjälper till att dämpa trafikljudet från Västerbroplan.

Sedan höststarten pågår här både undervisning och rastverksamhet. Bottenvåningen rymmer uppehållsrum, elevkafé och några mindre rum för olika fritidsaktiviteter.

– Vi fick vår paviljong rätt sent och har haft tid att fundera över hur vi vill använda den. Vi ville till exempel inte placera nyanlända elever här utan ville att den skulle bli en lokal för ordinarie undervisning, precis som övriga lokaler. Vi har valt att göra två extra klassrum på övervåningen, berättar rektor Gunilla Olsson.

Egna klassrum för språklärare

Två språklärare har fått var sitt eget klassrum. De har alla sina lektioner i paviljongen och eleverna får komma till dem i stället för tvärtom. Maria Nyberg, lärare i spanska och svenska, är mycket nöjd.

– Klassrummen är ljusare än inne i skolan och det är tystare och mer välisolerat. Av trafiken hör man ingenting. Här finns också gott om grupprum, något vi inte har inne i skolan och vi slipper springa i korridorer, säger hon.

Nike Cederlind från årskurs 9 som just avslutat sin lektion i spanska är också nöjd.

– Formen på klassrummet är bättre här, det är liksom avlångt på bredden med fönster åt två håll och alla sitter närmare tavlan. I skolbyggnaden är klassrummen långsmala och om man sitter långt ifrån katedern och tavlan kan det vara svårt att hänga med ibland.

Läs hela artikeln ”Många lovord över nya paviljonger” i LÄRA Stockholm nr 5 2017.

Ingela Ösgård

Senast uppdaterad 23 januari 2018