Hög energi på Stadshushacket

  •  

https://www.youtube.com/watch?v=7aOMHH12Q5w&t=1s

Hög energi och entusiasm präglade Blå hallen i Stadshuset när 400 elever samlades för att programmera hjältesagor. Under ledning av volontärer från Kodcentrum skapades hundratals berättelser på temat superhjältar i programmet Scratch. I gyllene salen fick samtidigt hundratalet pedagoger lära sig mer om hur man kan använda programmering och digitalt skapande i undervisningen.

Bild på Yoel och Saiad som programmerar

Yoel och Saiad från Fruängens skola gör en fotbollsfilm med många olika figurer på skärmen.

– Den föreställer en katt som gör mål och blir matchhjälte. En målvakt försöker stoppa bollen men misslyckas och draken som är medspelare blir glad, säger Yoel.

– Och så finns det en klack som jublar, fyller Saiad i.

Yoel och Saiad spelar fotboll i olika lag på fritiden men har ännu inte mött varandra i en match.

– Vi brukade spela i samma fotbollslag i Fruängen, säger Yoel.

De drömmer om att bli proffs när de bli äldre och deras fotbollshjälte är Neymar som spelar i Barcelona. Det har varit intensivt och roligt på Stadshushacket och de har arbetat hårt för att bli färdiga med sin film.

– Det roligaste har varit att programmera och träffa vår gamla lärare, säger Saiad med ett brett leende.

Två flickor som sitter framför datorn

Betul och Soljana från Slättgårdsskolan sitter och programmerar en scratchfilm om en hjälte som tröstar dem som är ledsna.

– Vår hjälte heter Marabou Queen och hon delar ut choklad till alla som inte har råd att köpa det själva eller behöver muntras upp, berättar Betul.

Soljana pekar på en ledsen tjej som de precis lagt in i bilden.

– Här är en tjej som har grälat med sin mamma och är ledsen så hon behöver tröstas och då får hon choklad. Båda tycker det har varit kul att få komma till Blå hallen och programmera.

– Det roligaste idag har varit att göra en egen superhjältefilm, säger Betul.

Både Betul och Soljana tycker om superhjältar och har tittat på TV-serien The Flash. Det har inspirerat Betul att hitta på en hjälte inspirerad av honom.

– Jag har en egen superhjälte som heter The Lightning som kan skapa blixtar.

The Lightning fick dock stanna hemma idag kanske blir det nästa scratchprojekt? Det är bara en kvart kvar tills de ska vara färdiga och Betul och Soljana dyker in i datorn.

– Det är roligt att programmera superhjältar, utbrister Sobana.

Flera röster från Stadshushacket

Johnny Tour, Sätraskolan, deltagare i mediotekets workshop

Programmerar ni på skolan?

– Inte just nu. På fritidshemmet, där jag jobbar, använder vi Ipads i olika moment, men vi skulle kunna behöva flera enheter för att kunna engagera flera elever åt gången.

Hur kommer det sig att du är här?

– Spontant kan jag uppfatta programmering som komplicerad men jag hoppas bli positivt överraskad idag och få bekräftat att det inte är så komplicerat.

Hur ser framtiden ut för programmering i skolan?

– Jag tror att det kommer mer och mer. Eleverna uppskattar också att jobba med digitala metoder. Vissa ämnen känns kanske lite mer givna för programmering än andra, exempelvis matematik.

Patrick Fransson, Rålambshovsskolan, deltagare i workshop om Minecraft

Programmerar ni på skolan?

– Jag jobbar med programmering någon gång i veckan. Det lite upp till varje lärare hur man vill jobba med programmering.

Hur arbetar ni med programmering på skolan?

– Jag tror det finns utrymme att jobba med programmering i alla ämnen. Du kan träna läsförståelse parallellt med problemlösning och ju mer jag lär mig om möjligheterna ju tydligare blir möjligheterna att stödja i alla ämnen. Minecraft, till exempel kanske kan användas för att bygga en virtuell vikingaby i historia.

Hur ser framtiden för programmering i skolan ut?

– Jag hoppas det får större del av alla ämnen, snarare än att det blir ett eget ämne. Genom att visa på att programmering och digital teknik har en koppling till alla ämnen blir det enklare att förstå att programmering finns överallt.

Jessica Forsberg, Slättgårdsskolan, deltar i hacket med eleverna från skolan

Hur arbetar ni med programmering på skolan? 

– Vi använder framför allt enklare appar för programmering på iPad t ex Scratch Jr, Lightbot etc. The Foo’s är en poppis app i vår f-klass. Eleverna har ganska hög digital kompetens, de är vana att ha med sig iPads på alla lektioner, t ex arbetar vi i Minecraft där de fått uppdrag i matte och geografi.

Hur ser framtiden för programmering i skolan ut?

– Vi som arbetar i skolan behöver sätta oss in i programmering och dess betydelse. Sen blir det viktigt att vi kan bidra till att det blir en mycket bredare representation bland dem som programmerar, exempelvis spel. Många spel är idag exkluderande i sin framställning, det behövs fler perspektiv som inkluderar oss i spelen. Men programmering handlar om så mycket mer än spel, det finns överallt.

Det handlar om att kunna delta i samhällsutvecklingen, om jobb, om demokrati och om att kunna vara delaktig i och förstå möjligheterna kring att utveckla alla de tjänster och funktioner som kontinuerligt digitaliseras, göra dem mer effektiva och smartare. Det handlar om användbarhet för tjänster människor använder i sina dagliga liv där behoven hela tiden förändras.

Linnea och Stefan elever från Slättgårdsskolan

Vad har ni gjort idag?

– Vi har gjort ett spel, där vår superhjälte Chip-Ip hindrar en massa program från att raderas.

Hur har ni gjort det?

– Vi har gjort det i Scratch, genom att lägga ihop olika moment, där vi fyller i var på skärmen Chip-Ip ska vara och hur hon ska röra sig.

Vad har varit roligast idag?

– Att få programmera.

Mirja och Joline elever från Sköndalsskolan

Vad har ni gjort idag?

– Vi har gjort en hjälteberättelse om en enhörning som hindrar en häxa från att stjäla en skatt.

Hur har ni gjort det?

– Vi hittade bilden på enhörningen, som vi tyckte var söt. Sen tog vi bilden på häxan och sen har vi kopplat olika instruktioner till enhörningen och häxan, hur de ska röra sig och vad de ska säga.

Vad har varit roligast idag?

 Att vara här, och att få se en youtuber på riktigt. (Vlad Reiser som var på plats och underhöll eleverna reds. anm.)

Calle Hedrén och Mikael Lindberg
calle.hedren@stockholm.se  
mikael.lindberg@stockholm.se

Kontakt

Senast uppdaterad 29 mars 2017