Programmering handlar om problemlösning

Oskar Spotify

Oskar Werkelin Ahlin är utvecklare på Spotify där han skriver kod som driver den populära musiktjänsten. Han är övertygad att det kommer att behövas fler programmerare i framtiden och att en väg dit är att lära elever koda i skolan.

Han berättar att intresset för programmering växte fram på fritiden i grundskolan.

– Jag började intressera mig för programmering genom Communityt Lunarstorm. Där fick man ett eget krypin där man kunde ändra på hur det såg ut. Jag blev fascinerad av hur det fungerade och jag lärde mig att det var html som styrde funktionerna. Sen fortsatte jag att fördjupa mig.

Engelska och matte är viktigast i skolan

Efter studier på Tensta gymnasium pluggade Oskar till civilingenjör i Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).

– På KTH lärde jag mig olika programmeringsspråk, matematik och teoretisk datalogi. Matematiken i gymnasiet la en grund för mina studier.

Andra ämnen i skolan som utvecklade hans programmeringskunskaper var teknik i högstadiet, framförallt elektroniklära, och vissa moment i datorkunskapen.

– Undervisningen i engelska har varit viktigt för mitt yrkesliv. Spotify är ett internationellt företag så vi pratar mest engelska. Nytänkande företag idag anställer personer från hela världen så det är viktigt att kunna prata engelska.

Han lyfter också att lära sig att skriva rapporter och att hålla koll på och göra läxor var en träning i att utföra arbetsuppgifter.

Tävling intresserar elever för programmering

Oskar berättar att han är med och arrangerar Programmeringsolympiaden, en tävling i problemlösning genom programmering.

– För att locka ungdomar att delta presenterar vi ett roligt problem som vi ber dem lösa. Det kan exempelvis vara en kängurumamma som ska stoppa ner sina ungar i sin pung. Hur många ungar får hon plats med om pungen är x stor och ungarnas storlek följer Fibonaccis talföljd?

Genom att presentera roliga och kluriga problem tror Oskar att man kan få många fler ungdomar att intressera sig för programmering.

– Programmering handlar om problemlösning och jag tror att de som fastnar för sudoku på en knep och knåp–sida även skulle kunna intressera sig för programmeringsbaserad problemlösning.

Tävlingen består av ett antal problem som ska lösas under tidspress med hjälp av kod. Alla som vill får skicka in sin lösning. Under tävlingen koras Sveriges gymnasiemästare i programmering och man tar ut landslaget till internationella tävlingar.

Oskar tycker att unga borde få pröva på programmering på olika sätt och att de bör få hjälp att komma vidare vid behov.

– Personligen tycker jag problemlösning är hur kul som helst. Andra kan motiveras av att bygga någonting, exempelvis ett spel.

Programmering i skolan är en jämställdhetsfråga 

Att arbeta med problemlösning och lära sig tänka strukturerat genom programmering tror Oskar är nyttigt för alla. Genom att ha det på schemat i skolan får fler chansen att upptäcka att de gillar det.

– När jag började på KTH var vi hundrafemtio killar men bara sju tjejer. Det är sjukt snett men det blir bättre. Jag tror det är viktigt att programmera i skolan för att fler ska få upp ögonen för det. Om fler unga får upp ögonen för programmering kommer vi få en balans som är rimlig i IT-branschen. Branschen växer hela tiden och vi behöver alla typer av människor.

Det behövs fler programmerare i framtiden

Oskar tror att det kommer finnas ett ännu större behov av programmerare i framtiden.

– Det kommer alltid finnas datorer och någon måste säga åt datorerna vad de ska göra. Jag tror att fokus kommer att flyttas till artificiell intelligens och maskininlärning som i självlärande system exempelvis självkörande bilar och robotar. När jag gick i gymnasiet jobbade jag på Arla och plockade yoghurt på kyllagret. Det känns slösaktigt att ha människor som gör det. Jag tror robotar kommer sköta det i framtiden.

Han tror även att ännu fler yrken kommer att ha nytta av kunskaper i programmering.

– Det kommer att behövas fler programmerare på alla nivåer. Alla borde få chansen att prova på programmering, inte bara de som stöter på det för att de redan har ett intresse.

Gör programmering till en social aktivitet

Oskar berättar att han lärde sig mycket av att umgås med andra datorintresserade under studietiden på KTH.

– Första dagen på KTH så träffade jag en massa andra personer som var intresserade av datorer. Det var otroligt kul att diskutera med och inspireras av dem. Det är en viktig grej som vi gör med Programmeringsolympiaden. Vi låter ungdomar träffas i verkligheten och arbeta tillsammans. Då blir resultaten bättre.

Matematik en fördel, men inte ett måste

Matematiken som är relevant för programmering börjar på gymnasiet och fortsätter på högskolan. Därför är det viktigt att skolan ger tillräckliga mattekunskaper för framtida studier. Men man behöver inte vara ett matematikgeni för att vara programmerare.

Många av Oskars medstudenter på KTH tyckte matematiken var för teoretiskt tung och hoppade av utbildningen.

– De gillade att programmera men förstod inte vad de skulle ha matten till. Många av dem arbetar idag som framgångsrika programmerare. Den som är väldigt intresserad av matte kanske väljer att jobba på ett finansföretag och ägnar sig åt mer teoretiskt tung utveckling. Det kan handla om att utveckla algoritmer som på en millisekund kan avsluta en affär på börsen. Spotify, Microsoft och Apple handlar mer om att bygga applikationer. Det kräver inte lika mycket matematisk teori. Men vi på Spotify har också teoritung utveckling. Att skriva en applikation som identifierar vilken låt som passar dig utifrån dina tidigare val är en komplicerad algoritm.

Oskar är övertygad att programmering på schemat skulle gynna både IT–branschen och elevernas framtid.

– Om man presenterar programmering som pussellösning snarare än matematik tror jag det kan öppna en ny värld för många ungdomar. Programmering handlar om att bygga system och att pussla ihop olika bitar precis som att bygga med lego. Att lära sig programmera är att lära sig problemlösning och att tänka strukturerat. Man kan jämföra det med att spela schack. Det är nyttigt för alla.

Calle Hedrén
calle.hedren@stockholm.se 

Senast uppdaterad 9 mars 2017