Lästävling satte fart på tredjeklassarna

  •  

Gustav Eklund spelar in sin egen högläsning, som om det vore radioteater. Här tillsammans med läraren Marika Siversson. Foto: Ulrica ZwengerGustav Eklund spelar in sin egen högläsning, som om det vore radioteater. Här tillsammans med läraren Marika Siversson. Foto: Ulrica Zwenger

En lästävling över sommarlovet satte fart på läsningen i klass 3 på Sörgårdsskolan i Vällingby. Men grunden har lärarna Ewa Cohlin och Marika Siversson lagt genom det dagliga arbetet, med tydliga rutiner och gott om tid för läsning.

– Vi högläser allt!
Det är knäpptyst och allas blickar är riktade mot den projicerade bilden på tavlan.

– Vad ser ni? frågar Marika Siversson eleverna i årskurs 3.

Varenda en räcker upp handen.

– Jag ser en sten.

– Ett hav.

– Två barn som sitter på en sten.

Så fylls klassrummet av ord och tankar växer fram. Fler bilder blir till nya ord. Många ord! Ett skepp med sköldar. Det är ett vikingaskepp! En man, ett skägg, en säck. Vad finns i säcken? Guld, kanske. Ska de gräva upp den eller gömma den?

Samtalet före läsningen tar tid. Varje bild betraktas noga för att fånga förförståelsen. Till sist är det dags att läsa texten. Marika Siversson högläser medan hela boksidan visas på tavlan. Alla lyssnar med bibehållen uppmärksamhet. Efter varje sida blir det en liten paus.

– Var det något jag ska förklara?

En pojke räcker upp handen.

– Vad betyder mala säd?

En annan elev förklarar.

Dagens lektion sker i halvklass och handlar om en skönlitterär text ur läseboken, som rymmer olika genrer. Lärarna använder samma upplägg oavsett vilken text de läser.

– Vi högläser allt! säger Marika Siversson, som har arbetat på Sörgårdsskolan i 18 år.

Läsningen har lönat sig bokstavligen

Kollegan Ewa Colin har jobbat ett par år länge. Den nuvarande klassen har de följt sedan förskoleklass. I årskurs 3 har eleverna blivit glupska bokläsare.

Deras läsning har lönat sig. Inte bara genom att sätta fart på språkutvecklingen och lärandet i stort. Nej, för den här klassen har läsningen lönat sig bokstavligen. En dag efter sommarlovet kom en liten delegation till klassen för att överlämna ett stort, platt paket inslaget i guldpapper.

– Vi hade kommit på delad andraplats i en lästävling och vann 2 500 kronor att köpa böcker för! berättar Ewa Cohlin.

Det var stiftelsen Legilexi som arrangerade den nationella lästävlingen ”Jag har läst”. Målet var att få elever att läsa mer på sommaren, för att motverka det tapp i läsutveckling som ofta sker under lovet.

– Vi har tidigare jobbat med skrivläxa över sommaren, men testade det här konceptet i stället, berättar Marika Siversson.

Lärarna förberedde eleverna genom att de fick skriva önskelista på böcker de ville läsa. Under sommarlovet fyllde eleverna i ett formulär på webbplatsen efter varje bok de läst. Till sist räknades hela klassens läsning ihop. Det resulterade alltså i en andraplats i hela Sverige.

Ett eget klassbibliotek

Prissumman räckte till ett eget litet klassbibliotek. Eleverna fick komma med förslag och numera står deras böcker på en egen bokvagn. Hyllorna är nästan tomma, eftersom de flesta böcker är utlånade.

– Alla elever kan ta del av priset, även de som inte läste under sommarlovet. De lånar hellre här än på skolbiblioteket, säger Marika Siversson som är väldigt nöjd med tävlingen och klassens läsning.

Förutom att varje elev har en lånebok läser hela klassen en kapitelbok tillsammans. Just nu är det ”Lisbet och Sambakungen” av Emma Karinsdotter.

– Den är jätterolig! säger Ewa Cohlin och berättar att de köpte in boken efter att ha varit på en presentation på förlaget. De båda lärarna försöker hålla sig à jour med utgivningen av barnböcker.

Författarbesök och radioteater

Författarbesök är ett annat sätt att öka intresset för böcker. Senast var Torsten Bengtsson i klassen.

– Han berättade om en spännande bok och sa att om de ville veta slutet måste de läsa boken.Besöket inspirerade dem både att läsa och skriva, säger Ewa Cohlin.

Men i dag är det texten om vikingaskeppet som gäller. Det har blivit dags för eleverna att hämta sina egna läseböcker och surfplattor. Först ska de läsa högt för varandra i par, sedan spela in sin läsning på surfplattan.

– Det här har ni gjort förut. Då skulle ni skriva vad ni ska tänka på nästa gång. Gå tillbaka och titta på det innan ni spelar in, säger Marika Siversson.

Efter ett par minuter sitter eleverna utspridda i klassrummet och angränsande rum. I kapprummet sitter en pojke med hörlurar och spelar in sin egen röst, som om det vore radioteater. Han äger berättelsen nu. Inne i klassrummet sitter en annan pojke och läser för Ewa Cohlin. Fingret följer med på raden och det går lite hackigt, men så fort det flyter på stiger inlevelsen.

Litteraturvandring i Gamla stan

Luften surrar av högläsningsröster. Kanske har eleverna lärt sig av Ewa. Det är hon som tar klassen till biblioteket och läser högt ur kapitelboken. Då kan hela klassen på 40 elever sitta alldeles tysta och lyssna.

– Deras favorit är serien om Jack. Vi har läst rubbet! säger Ewa Cohlin.

Klassen har även varit på vandring i Gamla stan för att besöka de platser där Jack har jagat bergtroll, varulvar och häxor. Ännu har de inte tröttnat på Jack. Några elever lånar till och med hem böckerna från bokvagnen för att läsa igen, på egen hand. Snart blir det ännu ett författarbesök.

– Martin Olczak som har skrivit böckerna om Jack kommer hit. Det ska bli en överraskning! säger Ewa Cohlin, som förmodligen kommer att vara minst lika uppspelt som eleverna.

Klassens högläsningsfavoriter

  • Serien om Jack av Martin Olczak
  • Böckerna om Morfar Prosten av Eva Bexell
  • ”Mästerdetektiven Blomkvist” av Astrid Lindgren

Annelie Drewsen

Läs mer om tävlingen ”Jag har läst” och Legilexis övriga arbete för att alla barn ska lära sig läsa. 

Läs hela LÄRA Stockholm nr 2 2018.

Senast uppdaterad 4 maj 2018