Fysiklärare på Gröna Lund

  •  

Hasse Erkhammar och Ann Sätterkvist från Bagarmossens skola var mycket nöjda med dagen på Gröna Lund

Hasse Erkhammar och Ann Sätterkvist från Bagarmossens skola var mycket nöjda med dagen på Gröna Lund.

Agneta Avasjö, Norra Real

Vad tycker du är det bästa med att labba i fysik på Gröna Lund?

- Det är en bra tradition som har skapats här på Gröna Lund. Det är mycket lättare att undervisa om krafter när vi har haft en gemensam upplevelse och känt krafterna med hela kroppen.

- Vi sparar data till Fysik B kursen. Med gosedjurspendeln mäter vi vinkeln i karusellerna, med hjälp av mätutrustning i västar som eleverna har på sig i olika attraktioner mäter vi acceleration.

Har du några goda råd till arrangörerna?

- Ja, nu har vi nått maxantalet elever. Längre köer än i dag vill vi inte ha.

Ann-Marie Pendrill och Andreas Theve, initiativtagare

Vad hoppas ni på att eleverna och lärarna ska få ut av dagen på Gröna Lund?

- Vi hoppas att dom är väl förberedda, har med sig mätutrustning och att dom verkligen tar chansen att utyttja Gröna Lund som ett stort och spännande klassrum. Så långt som vi har kunnat se idag ser det lovande ut. Det sprudlar av aktivitet både i attraktionerna och i grupparbeten på marken.

- Vi hoppas också att lärarna efter den här dagen fortsätter att ha kontakt med varandra och utvecklar labbar och undervisningen i fysik tillsammans. Det finns en grupp på Facebook som heter "Tivolifysik". Där samlar vi filmer och material. På Gröna Lunds webbplats ligger alla lektionsförslag som man kan använda sig av när man är här med elever.

Björn, entrévärd Gröna Lund

Hur tycker du att stämningen har varit?

- Det har varit lugnt och städat. Eleverna har varit trevliga och ivriga.

Lärarna då?

- Det märks att lärare har kaffe som bränsle. Jag har släppt ut säkert 18 stycken här för en stund sen, så att dom kunde köpa kaffe och ta med sig in.

Ulla Wetterdal, Vällingbyskolan

Vilken klass har du med dig idag?

- Jag är här med mina nior för första gången och hoppas att vi ska kunna göra det som vi har planerat hemma i klassrummet. Jag har delat in eleverna i grupper som har ansvar för varsin huvudattraktion att redovisa när vi är tillbaka i skolan.

Hur passar Fysik på Gröna Lund in i din undervisning?

- Vi arbetar med krafter och har förberett oss hemma med att göra liknande saker i lekplatser nära vår skola. Jag använder mig mycket av de resurser som finns utanför skolan i min undervisning. Tekniska museet är också en bra plats att undervisa på.

Oskar Hellbom, Thorildsplans gymnasium

Vartför går du med dina elever på Fysik på Gröna Lund?

- Vi kan göra en massa labbuppgifter som vi inte kan göra i skolan. Fritt fall till exempel.

Inom vilka kurser tycker du att labbarna på Grönan passar bäst?

- I Fysik A och Fysik B kurserna

Du har varit här förra året med elever, vad kommer ni göra ännu bättre i år?

- Vi kommer att jobba mer med labbrapporterna och är bättre förberedda i år.

Bjarne Hustad Skarpnäcksskola

Vad har du för förväntningar på ditt och elevernas första besök på Fysik på Gröna Lund?

- Jag hoppas på att få diskutera mycket fysik med eleverna. Här finns många naturliga situationer för sådanna samtal.

- Jag hoppas också på att vi ska lära känna varandra lite bättre. Att vi delar en gemensam upplevelse är bra för sammanhållningen i klassen.

Slavomir Kostic, St Eriks gymnasium

Hur fick du reda på den här möjligheten?

- Förvaltningen bjöd in oss lärare och våra elever till den här dagen. Vi har sett fram emot att få uppleva fysik in på bara skinnet. Jag tror att eleverna kommer att vara mycket nöjda.

Hur passar det ni gör här idag in i din undervisning?

Det passar bra in i Fysik A och Fysik B kursen. Vi har haft ungefär en timmes förberedelse i klassrummet och kommer att arbeta vidare med de data som vi samlar in här idag.

Senast uppdaterad 18 december 2012