FoU-projekt i samhällsvetenskap

  •  

Ämnesdidaktiska FoU-projekt planeras och genomförs av en grupp lärare på en skola med vetenskapligt stöd från nätverket. Projekten utgår från ett problem eller något som utgör en utmaning i undervisningen.

Vill du vara med?

Om du är intresserad av att delta, kan du läsa mer om förutsättningar samt finna ansökningsblankett här:

Ansök om medel för ämnesdidaktiska projekt inom STLS

Nästa möjlighet att anmäla intresse till ämnesdidaktiskt FoU-projekt är 15 mars.


Pågående projekt

 

Tycka eller veta - en studie av vad det är elever gör när de drar slutsatser som bygger på belägg

Deltagande skola: Midsommarkransens gymnasium
Deltagande lärare: Ingela Andersson, Sara Carlberg och Katarina Schiöler.
Projektperiod: ht 2018- vt 2020


 

Interkulturell historisk kompetens i det mångkulturella klassrummet

Deltagande skolor: Fryshusets gymnasium
Deltagande lärare: Line Ekman och Mathias Blomberg
Projektperiod: ht 2017 - vt 2019

Läs mer om projektet här (PDF)


 

Avslutade projekt

 

Det gemensamma rummet – om migration och kulturmöten under vikingatiden

Deltagande skolor: Bredängsskolan, Kungliga Svenska Balettskolan, Eriksdalsskolan
Deltagande lärare: Kristina Wilhelmsson, Carolina Köhler Mossfeldt och Per Sahlström
Projektperiod: ht 2016 – vt 2018

Läs mer om projektet här (PDF)


 

Det gemensamma rummet – om migration och kulturmöten under stormaktstiden

Deltagande skolor: Nya Elementar, Sturebyskolan, Mariaskolan
Deltagande lärare: Stefan Jeppsson, Klara Loinder och Sven Skoog
Projektperiod: ht 2016 – vt 2018

Läs mer om projektet här (PDF)


 

Ett undervisningsmoment om religion i relation till sexualitet med utgångspunkt i Robert Jacksons tolkande ansats

Deltagande skolor: Tullinge Gymnasium, Globala Gymnasiet
Deltagande lärare: Hanna Ericsson och Emma Sandberg Andrasko
Projektperiod: ht 2014 – ht 2016

Läs mer om projektet här (PDF)


 

Aktör och struktur i samhällskunskapsundervisningen

Deltagande skola: Globala Gymnasiet
Deltagande lärare: Charlotte Brimark, Eva Hasselträd och Tove Johnson
Projektperiod: ht 2013 – vt 2014

Läs mer om projektet här (PDF)


 

Att bedöma elever efter en fältstudie i geografi

Deltagande skola: Mälarhöjdens skola
Deltagande lärare: Åsa Colliander Celik, Gustav Forsblad, Josefina Garcia Hultqvist, Jannike Kohinoor och Lars-Erik Lagander
Projektperiod: ht 2013 – vt 2015

Läs mer om projektet här (PDF)


 

Att pusselläsa historiska källor

Deltagande skola: S:t Botvids gymnasium
Deltagande lärare: Nancy Haddad och Anders Ohlson
Projektperiod: ht 2013 – vt 2015

Läs mer om projektet här (PDF)


 

Hur elevers analyserande kommer till uttryck i geografi i år 4

Deltagande skolor: Banslättsskolan och Adolf Fredriks skola
Deltagande lärare: Malin Dannemann, Angelica Bellman och Sara Yoder
Projektperiod: ht 2012 – vt 2013

Läs mer om projektet här (PDF)


 

Gymnasieelever lär sig historisk källtolkning

Deltagande skola: Globala gymnasiet
Deltagande lärare: Olle Haglund, Niklas Biller och Patrik Johansson
Projektperiod: ht 2012 – vt 2013

Läs mer om projektet här (PDF)


 

Är Bordurien en diktatur eller demokrati? En Lesson Study i samhällskunskap om värdet av pressfrihet

Deltagande skolor: Mälarhöjdens skola, Ross Tensta gymnasium, Sofia skola, S:t Eriks gymnasium och Sturebyskolan
Deltagande lärare: Åsa Colliander Celik, Thérèse Juthberg, Fredrik Kihlström, Eeva-Liisa Purolainen och Patrik Söderström
Projektperiod: ht 2009 – vt 2010

Läs mer om projektet här (PDF)

Senast uppdaterad 11 oktober 2018