Lärarnas forskningskonferens 2018

  •  

LFK 2017

För sjunde året i rad anordnas nu Lärarnas forskningskonferens (LFK). LFK är ett forum för undervisningsutvecklande och lärardriven skolforskning. Syftet med konferensen är att bidra till lärarprofessionens vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet. Här möts lärare för att presentera, diskutera och ta del av forsknings- och utvecklingsprojekt med utgångspunkt i frågor som rör undervisning och ämnesdidaktik.

Årets konferens är den 30 oktober på Tumba gymnasium.  Konferensen är kostnadsfri och lunch och kaffe ingår. Förra året deltog 350 personer och konferensen är ett bra tillfälle att få diskutera forsknings- och utvecklingsprojekt med lärare och forskare inom fältet.

Keynote-föreläsningar och program

Didaktisk modellering: att ta vara på och utveckla lärares kunnande, professor Per-Olof Wickman, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet.

Vad kan elever som kan dansa, spela brännboll, baka tunnbröd, skriva en bokrecension och slöjda en smörkniv? Och hur kan undervisningen formas för att elever kan lära sig det? docent Gunn Nyberg, Högskolan Dalarna

Vidare bjuder programmet på presentationer, symposier och rundabordssamtal om pågående och avslutade ämnesdidaktiska projekt med lärare och forskare.

Preliminärt program

Anmälan

Konferensen är kostnadsfri och lunch och kaffe ingår. Anmälan görs via länk senast 10 oktober.

https://sites.legaonline.se/boka/ifous/book.aspx?eventID=1507421 

Det är begränsat antal platser och de brukar bli fullbokade innan sista anmälningsdag, så det kan vara bra att anmäla sig i god tid. Anmälan är bindande, no-show avgift 400 kr.

Arrangör

Forskningskonferensen arrangeras av Stockholm Teaching & Learning Studies (STLS). STLS är en samverkansplattform mellan Stockholms stad, Botkyrka kommun, Nacka kommun, Fryshusets gymnasium, Kunskapsskolan och Stockholms universitet med syfte att leda och samordna undervisningsutvecklande ämnesdidaktisk forskning – för, med och av lärare.

 

Senast uppdaterad 30 maj 2018