Almapriset sätter fart på läsningen

  •  

Cilla Dalén, idag skolbibliotekarie på Enbacksskolan i Tensta, här tillsammans med med Zaid Al-Khaqani och Kina Kanbar på Hjulsta grundskola. Foto: Ulrica ZwengerCilla Dalén, idag skolbibliotekarie på Enbacksskolan i Tensta, här tillsammans med med Zaid Al-Khaqani och Kina Kanbar på Hjulsta grundskola. Foto: Ulrica Zwenger

Varje år arbetar eleverna på Hjulsta grundskola med Almapriset – världens största barn- och ungdomslitteraturpris. Under vårterminen sprudlar det av aktivitet kring läsning och litteratur på hela skolan.

LÄRA Stockholm var med när klass 2B fick veta vem som fick 2019 års pris.

– Kan ni gissa vad som hände i går klockan ett? frågar Cilla Dalén, då skolbibliotekarie på Hjulsta grundskola.

De flesta eleverna i 2B skakar på huvudet, men en pojke räcker upp handen.

– De berättade vem som får Almapriset.

Rätt svar! Dagen före lektionen tillkännagavs att 2019 års Litteraturpris till Astrid Lindgrens minne (Alma) tilldelas den flamländske författaren Bart Moeyaert.

– Det kommer att ta tid innan jag kan stava hans efternamn, skrattar Cilla Dalén.

För sjätte året i rad ska Hjulsta grundskola arbeta med Almapriset. Det instiftades av den svenska regeringen och har sedan 2003 delats ut till författare, illustratörer, berättare eller läsfrämjare som gör ett arbete av hög kvalitet och verkar i Astrid Lindgrens humanistiska anda.

– Den formuleringen betyder verkligen något. Hos pristagarna märks en humanism och tilltro till barns och ungas kompetens som läsare och tänkare, säger Cilla Dalén som är spindeln i nätet för arbetet.

Hon tycker att kvalitetskravet borgar för intressanta läsupplevelser.

– Det är garanterat böcker som är värdefulla att jobba med i skolan. Man kan ta vilken bok som helst i hyllan och det händer saker!

Spännande boksamtal

Under vårterminen sprudlar det av aktiviteter kring Astrid Lindgren, läsning och pristagarnas litteratur i nästan alla klasser på skolan. Några aktiviteter återkommer varje år, som skolans egen tävling för skrivande, läsfrämjande och berättande. Men stort utrymme lämnas åt lärarna att knyta an till sina ämnen och årskurser.

Heidi Gavelfält är förskollärare och har arbetat med flera olika pristagare i förskoleklassen. Två favoriter är bilderböckerna ”Petit, monstret” och ”Numeralia” av den argentinska bilderbokskonstnären Isol som fick Almapriset 2013.

– När vi jobbade med ”Petit, monstret” blev eleverna väldigt fascinerade och pratade mycket om att man kan vara två personer. Ibland är man en arg och svart person och ibland positiv och vit. Sedan gjorde vi profilbilder av eleverna med en svart och en vit sida, säger Heidi Gavelfält.

Hon tycker att arbetet med Almapriset alltid blir språkutvecklande, men hon brukar även hitta ingångar till andra ämnen. I år kommer hennes klass att arbeta med bilderboken ”När kommer bussen?” av 2005 års pristagare Ryôji Arai kopplad till musik, bild och svenska.

– Boken handlar om en pojke som väntar på en buss som aldrig kommer. Vi ska gå till vår egen busshållplats, ta foton och låta samma sak ske här. Eleverna kommer att få arbeta med sin närmiljö och vi kommer även att försöka hitta musik som liknar ljuden i boken.

Pristagaren besöker skolan

Resultatet kommer sedan att visas upp på skolans årliga Almafest dit elever, vårdnadshavare och andra intresserade bjuds in. Eleverna visar då vad de har arbetat med under våren i en stor utställning.

De senaste åren har pristagaren också besökt skolan. Elever i årskurs 7 får då möta författaren som berättar om sig själv och svarar på frågor. Dessutom blir det en samling för alla klasser i idrottssalen. Eleverna håller i det mesta – från utsmyckning av lokalen till underhållning.

När den läsfrämjande organisationen Praesa från Sydafrika fick priset 2015 var Kristina Erikssons elever i årskurs 6 konferencierer.

– De hade samlat information om organisationen på svenska och engelska. Några av dem stod på scenen och presenterade Praesa, så det blev som en muntlig presentation, säger Kristina Eriksson.

Hon är lärare och mentor i årskurs 6 även detta läsår, men hon tror inte att klassen kommer att kunna lägga ner lika mycket arbete som tidigare. De nationella proven tar mycket tid.

Skrivarverkstäder underlättar skrivandet

– Jag känner inte till Bart Moeyaert ännu, men vi har haft skrivarverkstäder för att eleverna ska kunna arbeta på sina bidrag till tävlingen. Det är värdefullt för dem att känna att de kan skriva för att underhålla andra. De känner att deras ord är viktiga, säger Kristina Eriksson.

Förra årets pristagare Jacqueline Woodson kom till skolan och hennes böcker blev populära. Många av dem gestaltar rasism, segregation och utanförskap, inte minst den prosalyriska självbiografin ”Brun flicka drömmer”.

– När vi läste hennes böcker reflekterade eleverna över levnadsvillkor i olika delar av världen. Här har de sin lilla värld där de är trygga, men så fort vi åker någon annanstans märks det att Stockholm är segregerat. Böckerna gör att man kan prata om det som är nära via någon annan. Det är lättare att prata om en situation med orättvisa och förtryck via böcker än utifrån sig själv, säger Kristina Eriksson.

Av årets pristagare Bart Moeyaert finns bara två böcker på svenska. De är svåra att få tag på, men Cilla Dalén har lyckats och läser hans bilderbok ”Afrika bakom staketet” för tvåorna. På tavlan projicerar hon Anna Höglunds illustrationer.

Oöversatta böcker får duga

Berättaren i boken är en liten pojke, som betraktar sin granne Desirée medan hon river sitt uthus, gräver en grop och börjar blanda lera i trädgården – till grannarnas förtret. Cilla Dalén frågar eleverna vad de tror att hon ska göra.

– Göra geggamoja!

– En pool!

– De kanske ska bygga ett hus?

– Ni är något på spåren, säger Cilla Dalén och läser vidare.

Hon har beställt de böcker som finns att få tag på, mest på tyska och flamländska, och hoppas att någon kollega ska kunna hjälpa till att översätta. I en flerspråkig skola som Hjulsta grundskola brukar språkbarriärer sällan utgöra något hinder för att möta litteraturen.

Tack vare Almapriset har lärarna och eleverna fått ännu ett författarskap att upptäcka. En som verkligen har blivit intresserad är Zaid Al-Khaqani i 2B, pojken som visste vilken dag Almapriset tillkännagavs.

– Min lillebror och jag har pratat mycket om det hemma. Det är spännande att veta vem som får priset. Och Bart var jättebra som började skriva när han var 14 år!

Annelie Drewsen

Fakta Almapriset

  • Världens största barn- och ungdomslitteraturpris med en prissumma på fem miljoner kronor.
  • Alma står för Astrid Lindgren Memorial Award.
  • Priset delas ut till författare, illustratörer, berättare och läsfrämjare.
  • Mer information och läsnycklar till många av pristagarnas böcker hittar du på alma.se.
  • På världensalma.se kan du läsa om Hjulsta grundskolas arbete med Almapriset.

Senast uppdaterad 12 september 2019