Teknikfreak i labbrock

  •  

Camilla Askebäck Diaz är lärare i i matematik och NO och förstelärare i digitala verktyg på Södermalmsskolan.Camilla Askebäck Diaz är lärare i i matematik och NO och förstelärare i digitala verktyg på Södermalmsskolan.

En robothund, ett paket potatismjöl och sju surfplattor. Plus en knytkonferens för 80 lärare. Det är några av beståndsdelarna i en arbetsdag för Camilla Askebäck Diaz.

Camilla Askebäck Diaz har med sig en robothund till jobbet. IT är hennes passion och hon ägnar hellre kvällen åt att bygga en robot av lego än att se på tv.

– Det är lite nördigt, men så får det vara. Nörd är det nya svarta. Hon poängterar att det inte är tekniken i sig som är det viktiga.

 – Lärandet är det viktigaste uppdraget vi har i skolan, men jag tror att vi genom att höja elevernas digitala kompetens också kan öka deras kunskapsinhämtning.

Frågesport avslöjar kunskapsluckor

På matematiklektionen får eleverna göra en frågesport i geometri med verktyget Kahoot. Av de 15 frågorna om parallellogram, räta vinklar, trianglar och grader svarar eleverna rätt på det flesta. Men en fråga om enhetsomvandling får bara tre rätta svar.

– Här har vi en sak som jag behöver snappa upp till nästa lektion, säger Camilla Askebäck Diaz.

I slutet av lektionen ställer hon robothunden på en bänk och förklarar att hon har programmerat den. Hunden reser sig. En klapp på ryggen och den ger ett nöjt ljud ifrån sig. Ett sus går genom salen.

– Åh, vad gullig!

Magiska resultat i laborationen

Dagens sista lektion är en laboration i NO-salen.

– I dag ska vi laborera tillsammans för första gången och vi ska skriva en labbrapport. Här är ett papper med det som ska finnas med och vilka kvaliteter jag bedömer, säger Camilla Askebäck Diaz och förklarar vad hypotes, resultat och slutsats är.

Efter en stunds koncentrerat skrivande på papper eller surfplattor blir det dags att laborera. Mätglas, bägare och potatismjöl kommer fram. När eleverna häller blandningen av vatten och potatismjöl i sina händer inträffar det magiska.

 – Det är som glasyr först men sedan …

– Det stelnar, men det rinner!

– Det är som slajm! Soppa! Lera!

Blandningen av vatten och potatismjöl är både flytande och fast, beroende på hur man behandlar den.

– Varför beter sig vatten och potatismjöl så här? frågar Camilla Askebäck Diaz och låter eleverna googla svaret.

Annelie Drewsen

Följ Camilla Askebäck Diaz en dag på jobbet i nya numret av LÄRA Stockholm nr 3 2015

Senast uppdaterad 26 maj 2015