Eleverna cyklar sig lugna i skolan

  •  

Rektor Ulrica Colliander är mycket nöjd med den nya fysiska lärmiljön. Foto: Marc FemeniaRektor Ulrica Colliander är mycket nöjd med den nya fysiska lärmiljön. Foto: Marc Femenia

Under det senaste året har Karlbergs skola satsat mycket på den fysiska lärmiljön. Höj- och sänkbara elevbord, ljudabsorberande skärmar, hörselkåpor och nu senast ett tiotal skrivbordscyklar, så kallade deskbikes. Och resultaten har inte låtit vänta på sig.

– För elever med extra mycket spring i benen är vårt senaste tillskott med skrivbordscyklar toppen. De klarar att sitta på sina platser längre tid och presterar bättre i skolan, säger Ulrica Colliander, rektor på Karlbergs skola.

Erik Engman Hytti i årskurs 3 arbetar med mattetalen samtidigt som han metodiskt trampar på en skrivbordscykel. Han tittar glatt upp och konstaterar att när han sitter och cyklar behöver han inte tänka på att gå ut och röra på sig.

– Jag har spring i benen och längtar alltid till rasten annars. Nu känns det roligare att jobba i skolan, säger han.

Satsning för inkluderande undervisning

Att stimulera elevernas rörelsebehov var också ett av syftena när Ulrica Colliander, tillsammans med elevhälsoteamet, bestämde sig för att köpa in tio skrivbordscyklar till skolan.

– Idén fick vi genom ett inlägg på Twitter, berättar Ulrica Colliander.

Skolans inköp av skrivbordscyklar är en del av en bredare satsning på den fysiska lärmiljön med olika anpassningar, hjälpverktyg och pedagogiska verktyg för inkluderande undervisning.

– Elevernas fysiska lärmiljö är viktig och vi har jobbat mycket med anpassningar och olika hjälpmedel som stöd i lärandet, säger specialpedagog Natasa Kolarevic. Bland annat har vi höj- och sänkbara elevbord, ljudabsorberande skärmar och hörselkåpor, men också sittdynor, timglas och stressbollar som hjälper till att öka koncentrationen. Våra skrivbordscyklar är ett led i denna satsning helt enkelt. Även Gunilla Bernstedt, klasslärare i årskurs 3, är snabb med att lovorda de anpassningar, och inte minst den cykel, som finns i hennes klassrum.

Mer tid för undervisning

– Jag kan bara säga att det fungerar hur bra som helst. Nu råder definitivt ett större lugn i mitt klassrum och jag får mer tid till själva undervisningen, säger hon och skickar direkt en önskan till skolledningen om fler skrivbordscyklar till klassen.

Ulrica Colliander berättar att skolan har satsat på två olika modeller. Dels cyklar som man använder som stol och trampar på, dels en modell utan stol som går att ställa under bänken, för de elever som inte når ner till tramporna.

Men det är inte bara eleverna som fått tillgång till skrivbordscyklar på skolan, även skolassistent Lena Parbrink trampar vant.

– Mig passar det jättebra. Jag trampar när jag sitter framför datorn. Det handlar inte i första hand om att motionera, utan jag märker att jag blir piggare. Kroppen syresätts på ett bra sätt, säger hon.

Ökar förmågan att fokusera

Specialpedagogen Natasa Kolarevic påpekar att det inte är alla elever som vill använda en skrivbordscykel.

– Det är ett bra komplement till övriga anpassningar för elever med lite extra behov av rörelse. Vi ser att det ökar deras förmåga att fokusera på lektionerna, säger hon och får medhåll av Ulrica Colliander.

– Jag kan varmt rekommendera andra skolor att trampa på i samma spår som vi gjort och anpassa lärmiljön. Vårt senaste tillskott, skrivbordscyklarna, köpte vi in i våras för en testperiod. De positiva resultaten i form av ett ökat lugn kom nästan omedelbart, så de kommer att vara en del av vår satsning på tillgänglighet och anpassning av lärmiljön för alla elever framöver, konstaterar Ulrica Colliander.

Agneta Berghamre Heins

Senast uppdaterad 3 september 2019