Lindeskolans nya lärmiljö blev en succé

  •  

En tystare och lugnare innemiljö främjar inlärningen. Här arbetar Jacob Helling, Elliot Flygare, Hugo Saxlund, Noah Eriksson i 5C med kartboken för att lära sig mer om Norden. Foto: Marc FemeniaEn tystare och lugnare innemiljö främjar inlärningen. Här arbetar Jacob Helling, Elliot Flygare, Hugo Saxlund, Noah Eriksson i 5C med kartboken för att lära sig mer om Norden. Foto: Marc Femenia

– Eleverna är piggare och deras koncentration ökar mångfalt, tack vare den ljud- och ljusanpassade miljön på ombyggda Lindeskolan. Men även personalens välbefinnande har ökat, konstaterar rektor Madeleine Thomsson, efter drygt ett år på skolan.

Lindeskolan har genomgått en omfattande ombyggnation, med målet att bli en så modern och klimatanpassad skola som möjligt. Hösten 2016 fick 520 elever i åk F-6 från Enskedefältets skola flytta dit.

Redan i entrén luktar det nytt. Satsningen på glasdörrar ger ett luftigt intryck, skolans långa korridorer har brutits av med sidobyggda avdelningar för förvaring av skor och ytterkläder. Varje klass har sin egen avdelning, där varje elev disponerar ett eget utrymme med tre fack.

Ljust och svalt, tyst och lugnt

– Vi har mindre trängsel nu, vilket i sin tur innebär färre småkonflikter mellan eleverna, säger Madeleine Thomsson.

Alla klassrum är utformade med heltäckande mattor, väggar och tak av ljuddämpande material. Även bänkar och arbetsytor har ljuddämpande material. Tack vare specialbyggda fönster och ljusreglerade lampor håller klassrummen ett konstant ljus över dagen.

Dessutom är alla skolans rum utrustade med moderna och praktiska lösningar för IT-användning och digitala verktyg.

– Jag märker tydligt att den lugna arbetsmiljön, i kombination med bättre och svalare luft, gör våra elever piggare och förbättrar koncentrationen, säger Sherri Short och får medhåll av Madeleine Thomsson:

– Jag tror att alla på skolan får en energikick av att dagligen befinna sig i en så estetisk, ergonomisk, teknik- och klimatsmart genomtänkt miljö som denna.

Läs hela artikeln i LÄRA Stockholm nr 5 2017.

Agneta Bergshamre Heins

Senast uppdaterad 12 februari 2018