Vi kan göra skillnad

– Jag kan göra stordåd, men inte utan mitt arbetslag, säger Britt-Marie Öhman på Askebyskolan i Rinkeby. I maj utsågs hon till Årets grundskollärare i Stockholms stad. En utmärkelse som hon tycker är jätterolig och hedrande att ha fått.

Askebyskolan är Britt-Marie Öhmans arbetsplats sedan 1974. Hon valde mellan den och en skola i Danderyd. Men rektorn i Rinkeby som ringde upp henne var så trevlig. Det avgjorde saken.

Att bli lärare var annars ingen självklarhet, det hann luta åt både veterinär och arkeolog innan hon bestämde sig.

– Det handlade inte om något kall! Men jag tyckte ju om barn och när min kompis skulle börja på lärarutbildningen så fick det bli så. Att jag själv alltid hade trivts i skolan spelade nog också en roll.

Viktigt för samhällsutveckling och demokrati

Självständigt och fritt inom vissa ramar, omväxlande och aldrig tråkigt. Så beskriver Britt-Marie Öhman läraryrket.

– Det är ett av de viktigaste yrkena för samhällsutvecklingen och demokratin. Om man har ett samhällsengagemang så finns det möjlighet att göra skillnad. Jag kanske tar tillbaka det där med att det inte är ett kall, för man blir engagerad!

Läraryrket förändras i takt med nya forskningsrön och som lärare utvecklas man ständigt, anser Britt-Marie Öhman. Även samspelet med barn, föräldrar, kolleger och en skolledning som ser henne, är utvecklande.

– Och VFU-studenter! De är jättebra för de frågar ”varför gör du så där?” och får en att tänka efter. Och så har vi bra och kontinuerlig fortbildning.

Mer krävande föräldrar

Hon upplever visserligen att de sociala problemen blivit något tyngre på senare år och att fler behöver stöd och hjälp.

– Visst är det jobbigt ibland. Men jag tänker att andra saker kan vara tunga i andra områden av staden. Som till exempel större grupper och mer krävande föräldrar. Och här är alla lärare duktiga och engagerade, nästan 100 procent är behöriga. Vi har varandra och vi har arbetsglädje, därför är jag fortfarande kvar här. Jag var på väg bort ett tag, men en ny rektor vände upp och ner på allt. Då blev det kul igen.

Britt-Marie Öhman jobbar med formativ bedömning för elevernas kunskapsutveckling. Hon är tydlig med målen, ger individuell återkoppling och stöd till dem som behöver. Studiero är grunden för att eleverna ska utvecklas socialt och kunskapsmässigt, anser hon. Den uppnår man om eleverna känner sig trygga och respekterade.

– Jag tänker helhetssyn. Eleverna vet att jag vet vad de gör under hela skoldagen och de vet att jag bryr mig om vad som händer på rasterna. Man behöver se varje barn och vara uppmärksam på om något inte är som det ska. Det kan ta delar av min egen rast i anspråk, men som lärare går det inte att vara fyrkantig – vi jobbar med människor.

Annebritt Ullén

Senast uppdaterad 17 januari 2017